10

Protokół nr 10/2003
z posiedzenia Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej
odbytego w dniu 23 czerwca 2003 r.

Obecni na posiedzeniu wg listy obecności oraz p. Danuta Piotrowska - pracownik PCPR, p. Marek Wolski - Sekretarz Powiatu, p. Zbigniew Nyske - dyrektor - Domu Dziecka.

Tematyka posiedzenia:
1. Informacja na temat realizacji Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
2. Omówienie Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego.
3. Realizacja planu dochodzenia do standardów w Domu Dziecka, określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 1 września 2000 r.
4. Uwagi do materiałów na VIII sesję Rady Powiatu.
5. Sprawy bieżące.

Ad. 1.
Komisja opierała się na projekcie uchwały w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zatrudnienie  i rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych znajdującym się w materiałach sesyjnych.

Przewodniczący poprosił panią Danutę Piotrowską o informację na temat realizacji Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
p. D. Piotrowska - poinformowała, że w dniu 9 czerwca PCPR otrzymał limit środków na realizację zadań PFRON na 2003 r. Przygotowała w formie tabelki porównanie planu finansowego PFRON w latach 2000 - 2003 (w załączeniu). Poinformowała również, że wraz z tym rokiem zmieniła się ustawa w punkcie mówiącym o tworzeniu nowych miejsc pracy. Od tego roku mówi się w ustawie o przystosowaniu miejsca pracy. Nie będą zwracane środki za zakup maszyn tylko za ich dostosowanie do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
Przewodniczący - zapytał, czy  kwoty zawarte w projekcie uchwały są ostateczne i nie podlegną zmianie.
p. W. Kroplewski - zapytał, na jakie konkretnie zadania będą wykorzystane środki na likwidację barier.
p. D. Piotrowska - odpowiedziała, że te wielkości są przyjęte na podstawie ilości złożonych wniosków. Środki przeznaczone na likwidację barier architektonicznych można przeznaczyć na podjazdy, podnośniki do wanny, dostosowanie łazienki itp. Zmiana ustawy spowodowała jednak, że nie można ich przeznaczyć na dostosowanie budynków użyteczności publicznej. Na to ma powstać osobny program.
p. Z. Kolczyk - zapytała, czy w 2002 r. nie było pożyczek na rozpoczęcie działalności i jak wygląda spłata poprzednich pożyczek.
p. D. Piotrowska - odpowiedziała, że w 2002 r. nie było chętnych na pożyczki na rozpoczęcie działalności. Jeżeli chodzi o spłaty, to jest jeden problem z pożyczką z 2001 r. i umowa zostanie wypowiedziana.

Po dyskusji Komisja pozytywnie odniosła się do planu finansowego PRFON. Przewodniczący na sesji odczyta poniższe stanowisko: Na posiedzeniu w dniu 23 czerwca Komisja Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej zapoznała się z projektem uchwały i zaopiniowała go pozytywnie. Komisja oparła się na stwierdzeniu, że przygotowany przez PCPR podział środków jest wynikiem zdobytego doświadczenia w sprawie wykorzystania tych środków i złożonych wniosków. W stosunku do roku 2002 kwota przewidziana na rok 2003 jest wyższa o 7,3 %, a w stosunku do roku 2001 o 14 %. Komisja opiniuje pozytywnie przedłożony projekt i wnosi o jego uchwalenie.

Ad. 2.
Przewodniczący poprosił pana Marka Wolskiego - Sekretarza Powiatu o zabranie głosu i omówienie zmian do Regulaminu.
p. M. Wolski - poinformował, że ta wersja Regulaminu różni się układem organizacyjnym. Zmienił się też podział obowiązków Zarządu. Powstał pion pełnomocników Starosty. Ma to być podniesienie rangi stanowisk. Nastąpiła również zmiana kompetencji w Referacie Budownictwa. Jest to związane ze zmianami w prawie budowlanym. Następuje również likwidacja samodzielnego stanowiska d/s drogownictwa w Referacie Komunikacji. Jest to związane z przejęciem części zadań przez Zarząd Dróg Powiatowych. Osoba zajmująca się tym wejdzie w skład Referatu Komunikacji. W Wydziale Geodezji … wprowadza się Referat Ochrony Środowiska. Został również przygotowany zapis o trybie rozpatrywania interpelacji, przygotowywaniu umów i Biuletynie Informacji Publicznej.

Członkowie Komisji zapytali kto ma być pełnomocnikiem d/s zdrowia i d/s integracji europejskiej.
p. M. Wolski - odpowiedział, że pełnomocnikiem d/s zdrowia będzie pani Sylwia Sobczak, a pełnomocnikiem d/s integracji europejskiej p. Maciej Korda.
Przewodniczący - stwierdził, że zadania pełnomocnika d/s zdrowia nie są aktualne i należy to zmienić. Dodał też, że pod schemat organizacyjny należałoby dołączyć nazwiska osób pracujących.
p. M. Wolski - zapoznał członków Komisji z projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zniesienia współwłasności nieruchomości.
Ad. 3.
Przewodniczący - poinformował, iż w poprzedniej kadencji Komisja Zdrowia dwukrotnie analizowała dwa projekty dostosowania do standardów na posiedzeniach w dniu 23.04.2002 r. i 18.06.2002 r. 19 czerwca 2002 r. wystosowano pismo do Starosty w tej sprawie. Teraz należy zadać pytanie jaki program został ostatecznie przez Zarząd przyjęty. W materiałach sesyjnych z marca 2003 r. mówi się o opracowanym przez Dom Dziecka i przyjętym przez Zarząd programie dostosowawczym. Natomiast z Biura Rady otrzymał informację, że nie został przyjęty żaden program. Ta informacja została przekazana do Biura Rady przez pana Stybaniewicza, po skonsultowaniu ze Starostą. Ponadto do tej pory Komisja nie otrzymała odpowiedzi na pismo z czerwca 2002 r. Na sesji Komisja kwestionowała opracowanie programu za 5.000 zł. Praktyka pokazała, że placówka jest zdolna sama wypracować taki program. Zaproponował, aby Komisja Rewizyjna sprawdziła zasadność opracowania takiego programu za 5.000 zł.
p. Z. Nyske - rozporządzenie mówi, że placówka musi opracować plan dochodzenia do standardów. Zgodnie z tym rozporządzeniem złożył taki plan Zarządowi. W grudniu 2001 r. dwóch panów na zlecenie Zarządu przybyli, aby udostępnić im dane do przygotowania programu. Panowie rozmawiali przez 2 godziny i na tej podstawie powstał program, który następnie w kwietniu 2002 r. dotarł na posiedzenie Komisji. We wrześniu 2002 r. odbyła się kontrola przeprowadzona przez Urząd Wojewódzki. Jednym z zagadnień kontrolnych było przygotowanie programu naprawczego. Kontrolerzy pytali, dlaczego ten program nie jest przyjęty. W zaleceniach pokontrolnych sformułowano wniosek, aby taki program przyjąć. Po tym otrzymał pismo od Zarządu, że program naprawczy Domu Dziecka został przyjęty do realizacji. Panie z Urzędu Wojewódzkiego zabrały program opracowany przez firmę ze Słupska do przeanalizowania. Stwierdziły później, że to nie jest program dostosowawczy. Od 2003 r. zaplanował obniżenie liczby wychowanków do 42. W związku z tym wystąpił z wnioskiem do Starosty, aby wystąpić do Wojewody obniżenie ilości miejsc. Do tej pory nie ma decyzji co do zmniejszenia. Przy opracowywaniu budżetu nadal więc musiał zaplanować 48 wychowanków. Ta decyzja jest bardzo ważna, bo już niedługo będzie opracowywany budżet na 2004 r.
p. W. Kroplewski - zapytał, dlaczego nie ma tej decyzji dotyczącej zmniejszenia liczby wychowanków.
p. Z. Nyske - odpowiedział, że taką decyzję podejmuje Wojewoda na wniosek Starosty.
p. R. Płoszański - zaproponował, aby wystąpić w tej sprawie na sesji.
p. W. Kroplewski - poprosił pana Dyrektora o dostarczenie pisma, które kierował do Starosty. Na sesji posiłkując się pismem złoży zapytanie do Starosty.
p. Z. Nyske - w planie dochodzenia do standardów pewne rzeczy są realizowane. Nadal nie ma pokoju gościnnego i czterech aneksów kuchennych oraz pomieszczeń dla specjalistów. Na 2003 r. zaplanowano między innymi zmniejszenie liczby wychowanków, przygotowanie łazienek z pomieszczeniem do prania i suszenia. Łazienki zostały już wykonane. Zakupiono dwie pralki i suszarki. Pozostało jeszcze zatrudnienie jednego pracownika socjalnego. Jednak to nie będzie proste.
p. W. Kroplewski - zapytał czy do tego został przygotowany kosztorys.
p. Z. Nyske - odpowiedział, że takiego kosztorysu nie było. Na zatrudnienie pracownika były wyliczone potrzebne środki. Łazienki zostały wykonane ze środków pozabudżetowych. Jednak największe koszty będą dotyczyły przebudowy aneksów kuchennych.

Przewodniczący - odczytał przygotowany projekt opinii Komisji. Stwierdził, że program wypełnia wymogi rozporządzenia. Jednak jako radny chciałby zawnioskować, aby Komisja Rewizyjna uwzględniła w swoich planach procedurę opracowania programu przez firmę ze Słupska i koszt opracowania.

Poddał swój wniosek pod głosowanie. Wniosek został przyjęty 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym.
Przewodniczący - stwierdził, że ten temat był nie po raz pierwszy podejmowany. Wracając do programu dostosowawczego, to Zarząd przyjął go uchwałą z dnia 11 grudnia 2002 r. W materiałach sesyjnym mówi się, że do RIO skierowano wniosek o sprawdzenie procedury przetargowej związane z wymianą okien w Domu Dziecka. Poprosił o informacje w tej sprawie.
p. Z. Kolczyk - Regionalna Izba Obrachunkowa nie przyjęła wątpliwości Zarządu i poprosiła o uszczegółowienie problemu. Pismo takie zostanie wysłane. Zarządowi chodzi o kwotę 2.600 zł. Oferent, który zakwestionował przetarg oferował kwotę niższą o 2.600 zł.
p. Z. Nyske - poinformował, iż przez cały rok oszczędzał pieniądze, aby wydać pod koniec roku większą sumę. Wspólnie z wychowankami zdecydowali, że będzie to wymiana okien. Zadanie miało być wykonane w grudniu. To zadanie było podzielone na dwa etapy. Pierwszy to zakup okien a drugi montaż. Firma, która wygrała oświadczyła, że okna wykona w przeciągu 3 dni od podpisania umowy. Firma z tańszą ofertą nie miała oświadczenia kiedy wykona zadanie. Przetarg został przeprowadzony prawidłowo i okna wymieniono 17 grudnia. Ponieważ pracownicy go pytają poprosił o uczciwą informację w sprawie zamiany ze Zgromadzeniem Sióstr budynku Domu Dziecka na  budynek szpitala.
Ad. 4.
Przewodniczący - w sprawozdaniu z prac Zarządu jest informacja, że szpital zwracał się o poręczenie przez Zarząd kredytu. Zaproponował, aby Komisja wystąpiła do Zarządu o poręczenie takiego kredytu w wysokości 200.000 zł
p. Z. Kolczyk - Zarząd podjął negatywne stanowisko w sprawie poręczenia kredytu i szuka innej formy rozwiązania sprawy.

Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek dotyczący wystąpienia w sprawie poręczenia kredytu, który został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 5.
Przewodniczący - poinformował, o otrzymanej relacji na temat sytuacji finansowej Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy.
p. H. Matuszelańska - poinformowała, że była na spotkaniu pod tytułem "Zapobieganie chorobom poprzez szczepienia ochronne", które odbyło się w Myślęcinku. Uważa, że warto byłoby zaprosić jednego z prelegentów na posiedzenie Komisji lub na sesję.
Przewodniczący - poinformował, że w sierpniu posiedzenie odbędzie się w tygodniu przedsesyjnym w poniedziałek. Poprosił panią Matuszelańską, by poprowadziła sprawy związane z Powiatową Inspekcją Sanitarną z ukierunkowaniem na profilaktykę. We wrześniu posiedzenie odbędzie się w Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej.
p. W. Kroplewski - poinformował, że w Śliwicach uruchomiono zespół wyjazdowy karetki pogotowia.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                                                                      Przewodniczący Komisji

Elżbieta Błaszczyk                                                                      Henryk Krzywański


 

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Błaszczyk (23 czerwca 2003)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (25 sierpnia 2003, 12:05:00)

Ostatnia zmiana: Elżbieta Błaszczyk (19 października 2004, 09:19:07)
Zmieniono: przeniesiono do innego katalogu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2024