17

Protokół Nr 17/2004
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
z dnia 9 lutego 2004 roku

Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: Andrzej Wegner - Starosta, Wiktor Metkowski - Wicestarosta, Jan Przybysz - Członek Zarządu, Krystyna Siniło - Skarbnik Powiatu, Urszula Piotrowska - Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Regina Wrębel - Dyrektor Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych, Renata Gramowska - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Stanisław Łangowski - Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych, Tomasz Okrzyński - Dyrektor Zespołu Szkół, Andrzej Dziurzyński - Dyrektor Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej.

Tematyka posiedzenia:
Wypracowanie opinii na temat projektu budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2004.

Przewodnicząca przywitała zebranych, poinformowała, iż jest to kolejne posiedzenie komisji w sprawie budżetu powiatu tucholskiego. Powodem tego jest niedoszacowanie budżetów niektórych jednostek powiatowych. Poprosiła członków Zarządu Powiatu o odniesienie się do zmian zawartych w uzupełnieniu do autopoprawek do projektu budżetu powiatu na rok 2004.
Skarbnik - budżet nie został zmieniony. Jest to budżet zrównoważony. Tak proponuje Zarząd Powiatu, aby przyjąć ten budżet jako zrównoważony. Niedoszacowanie budżetu wynosi w tej chwili 1.400 tys. zł. Zarząd proponuje przyjąć ten budżet bez kredytu jednocześnie ze świadomością zaciągnięcia kredytu w drugiej połowie roku. Przedstawione wyliczenie dotyczy oszczędności, jakie przedstawili nam na piśmie kierownicy jednostek oświatowych. Dzięki poczynionym oszczędnościom zakłada się, że może zmniejszyć się kwota niedoszacowania. Jednostki same określiły, jakie mogą poczynić oszczędności.
Przewodnicząca - czyli planujemy zaciągnięcie kredytu w wysokości 1.400 tys zł.
p. J. Przybysz - tę kwotę określili sami dyrektorzy.
Skarbnik - w odniesieniu do Zespołu Szkół przedstawione zmniejszenie dotyczy wydatków w wysokości 7.300 zł. Jest to zmniejszenie wynikające, ze zmniejszenia w regulaminie wynagradzania nauczycieli kwoty dodatków motywacyjnych. 200 tys. zł ze zmniejszenia kwoty dodatku trudnościowego. Z likwidacji grup 5 tys. zł. Powstanie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego przyniesie oszczędności w kwocie 267 tys. zł. Łącznie te oszczędności wyniosą 480 tys. zł. Jednocześnie nie powołanie ośrodka spowoduje braki w kwocie 330 tys. zł. W Zespole Szkół Ogólnokształcących zmniejszenie wydatków obejmuje połączenie grup językowych na kwotę 27 tys. zł. Zmniejszenie dodatków: motywacyjnego - 10 tys. zł, deficytowego - 5 tys. zł. Zmniejszenie zadań od miesiąca na kwotę 12.500 zł. Pozyskanie dochodów na kwotę 23 tys. zł. Łącznie zmniejszenia w ZSO wyniosą 77.500 zł. Mimo to braki wynoszą 300 tys. zł. W Zespole Szkół Leśnych i Agrotechnicznych planowane zmniejszenia obejmują likwidację oddziału Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Kamienicy na kwotę 46 tys. zł. Przeniesiono słuchaczy tego liceum do ZSO w Tucholi. Likwidacja bloku B i reorganizacja internatu na kwotę 35 tys. zł. Likwidacja 0,75 etatu pracownika obsługi, przebywającego w chwili obecnej na długotrwałym zwolnieniu 12 tys. zł. Reorganizacja praktyk zawodowych 10 tys. zł. Oszczędności w energii 56 tys. zł, w zakupie paliwa 15 tys. zł. Zwiększenie czesnego za internat 20 tys. zł. Likwidacja dwóch pojazdów Żuka i ciągnika przyniesie kwotę 5 tys. zł. Pani Dyrektor ZSL i A planuje także uzyskanie dochodów w kwocie 400 tys. zł. Łącznie zmniejszenie wydatków w ZSL i A wyniesienie 599.300 zł. Jednocześnie Dyrektor wyszacowała, że zabraknie jej 480 tys. zł.
p. R. Wrębel - chciałam nadmienić, że nie ujęłam tutaj oszczędności wynikających ze zmniejszenia dodatku motywacyjnego dla nauczycieli. To nie jest w moich kompetencjach zmiana tych dodatków.
Skarbnik - niedoszacowanie w Tucholskim Centrum Edukacji Zawodowej wyniesie kwotę 30 tys. zł. W wyniku poczynionych oszczędności Dyrektor zaoszczędzi, jak podał nam, kwotę 63 tys. zł. Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nie podał żadnych potrzeb.
p. T. Okrzyński - oszczędności, które wynikają ze zmniejszenia dodatków motywacyjnego i trudnościowego, nie zależą ode mnie. Tutaj decyzję musi podjąć Rada Powiatu. Następne oszczędności poczynię na łączeniu grup. Myślę, że nie odbije się to negatywnie na poziomie nauczania w mojej szkole. Może się okazać, że te wyliczone przeze mnie oszczędności nie będą możliwe do realizacji. Liczę, że oszczędności przyniesie przede wszystkim Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.
p. J. Przybysz - uzyskałem informację, że w 1% rezerwie ministerialnej ujęte są szkoły specjalne. Może Pan dyrektor skorzystać z tej możliwości i wystąpić z wnioskiem.
p. U. Piotrowska - w mojej szkole oszczędności wynikają przede wszystkim z połączenia grup językowych. W dwóch klasach nie mogę tego zrobić. To są klasy gimnazjalne i tam nie ma równego poziomu, jeżeli chodzi o naukę języka angielskiego. Wyliczyłam także oszczędności ze zmniejszenia dodatku motywacyjnego. U mnie można wykluczyć dodatek dla nauczycieli deficytowych. Wcześniej miałam problemy z anglistami. Teraz już mam zatrudnionych nauczycieli tego języka. Miałam zaplanowane sześć klas pierwszych. Myślę, że teraz zamknę się w pięciu klasach. Cały czas czekam na decyzję Zarządu Powiatu w sprawie zniesienia dodatku dla nauczycieli deficytowych.
p. J. Przybysz - będzie to przedmiotem sesji.
p. U. Piotrowska - nie powstanie już u mnie pierwsza klasa liceum dla dorosłych. To też przyniesie pewne oszczędności.
p. R. Wrębel - planuje dochody z tytułu wynajmu obiektów w sezonie letnim na kwotę 400 tys. zł. Mam już praktycznie zamknięty grafik na ten sezon. Ten rok jest wyjątkowy. Odbywa się dużo imprez, także o zasięgu międzynarodowym. Myślę, że z tego tytułu uda mi się zamknąć plan. Myślę, że uda mi się uzyskać 100 tys. zł z tytułu oszczędności na ogrzewaniu. Wprowadzaliśmy zmiany polegające na tym, że od 1300 do 300 wyłączamy centralne ogrzewanie. Następnie likwidacja etatu z tytułu długotrwałej choroby. Zawieszenie zajęć w liceum dla dorosłych. Język w maturalnych klasach został połączony. Nauczyciele zdeklarowali się, że będą uczniów za darmo przygotowywać na kółkach językowych do matury. W mojej szkole nie zmieszczą się 46 osobowe klasy. Na zniesieniu dodatku motywacyjnym myślę, że zaoszczędzę około 20 tys. zł. Wypowiedziałam też umowy nauczycielom dochodzącym.
p. A. Dziurzyński - największe oszczędności to połączenie pięciu klas w cztery. Zniesiony został także podział na grupy językowe.
p. St. Łangowski - obniżenie dodatku motywacyjnego do 1% przyniesie oszczędności w wysokości 18 tys. zł. Obniżenie dodatku trudnościowego przyniesie oszczędności w wysokości 23 tys. zł. Dalej kolejne oszczędności może przynieść obniżenie dodatku deficytowego i dla nauczycieli w klasach specjalnych. Te zmiany oszczędności mogą przynieść dopiero od miesiąca września. Jeśli o takich zmianach w regulaminie zadecyduje Rada Powiatu. U siebie połączyłem cztery klasy połączyłem w trzy. Myślałem, że mogę to zrobić na 1 maja, ale pewnie uda mi się dopiero na 1 września. Takie działanie podejmę w szkole policealnej o specjalności technik informatyki. Są tu dwie grupy po 26 osób. Z trzech klas w liceum profilowanym mogę zrobić dwie klasy. Wolałbym w ogóle tego nie robić. Chciałbym usłyszeć, co na to Zarząd Powiatu. Dlatego, że tutaj trzeba być bardzo elastycznym. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, to będę w ciągu roku do Państwa postulował o zaakceptowanie przeniesień między paragrafami. Liczę tutaj także na współpracę Państwa jako Radnych.
Przewodnicząca - z tego, co wiem przeniesienia między paragrafami należą do kompetencji Zarządu Powiatu. Jeśli będziemy dobrze i ostrożnie działać to myślę, że nie będzie konieczności zaciągnięcia kredytu.
p. St. Łangowski - tak niestety, nie będzie.
Przewodnicząca - chciałbym wyjaśnić dyrektorom, dlaczego ich na dzisiejsze posiedzenie Komisji Edukacji zaprosiliśmy. Jeśli mamy przegłosować budżet bez kredytu, musimy wiedzieć jak wygląda sytuacja w poszczególnych jednostkach. Pan Okrzyński zgłosił potrzeby w kwocie 330 tys. zł. W Zespole Szkół Ogólnokształcących brakuje 300 tys. zł. W Zespole Szkół Leśnych i Agrotechnicznych natomiast 480 tys. zł. Ale istnieje możliwość zmniejszenia kredytu?.
p. R. Gramowska - mnie zabrano środki na wynagrodzenia, co wiąże się z tym, że nie mogę zwiększyć obsady. Sytuacja u mnie jest tragiczna. Zapisuję w tej chwili dzieci na termin w maju. Będzie to skutkowało tym, że nie będziemy w stanie wypracować standardów. W zasadzie powinno odbywać się to tak, że po złożeniu wniosku przez rodziców dziecko powinno być przyjęte w ciągu 30 dni. Tak się nie dzieje niestety. Mamy w tej chwili troje psychologów, łącznie ze mną i jednego logopedę. Nie ukrywam, że przydałby się i psycholog i logopeda.
Przewodnicząca - zmniejszono Pani budżet o kwotę 16.100 zł.
p. J. Przybysz - ma Pani możliwość ubiegania się o środki z 1% rezerwy ministerialnej.
p. R. Gramowska - w takim razie skorzystam z tej możliwości. Mamy duże zapotrzebowanie na terapię. Mamy pod opieką wielu młodych ludzi po próbach samobójczych.
Skarbnik - ile kosztuje u Pani etat?.
p. J. Przybysz - te 16.100 zł. Jest Pani w stanie przetrwać ten rok?.
p. R. Gramowska - jeśli nie będę poszerzać oferty.
Przewodnicząca - czy ktoś z Państwa ma jeszcze pytania do dyrektorów?.
p. T. Cherek-Kanabaj - czy obliczyliście Państwo w jaki sposób wpłynęły nowe kierunki nauczania na te koszty?.
p. R. Wrębel - nie, one nie wpłynęły na koszty.
p. T. Cherek-Kanabaj - rozmawiałam na ten temat w MEN i S-u. Dowiedziałam się tam, że kształcenie ogólne kosztuje mniej niż zawodowe. Czy orientowaliście się Państwo, jakie kierunki nauczania są najbardziej popularne?.
Starosta - to są dwie sprawy. To, co mówi Pani Radna to się odnosi do praktyki. Takie decyzje zapadają raz na pięć lat. Wszystko to zależy od płynności rynku. Sprawa druga i bardziej zasadnicza. To, to w jaki sposób MEN i S-u pobudza samorząd do kształcenia w odpowiednich kierunkach. System podziału subwencji nie jest adekwatny do złożonych zapotrzebowań. Zachęcanie pewnymi bodźcami do otwierania danych kierunków, a potem ucinanie środków.
p. T. Cherek-Kanabaj - chciałabym powiedzieć tutaj konkretnie o zawodzie tapicera. W naszym regionie, ze względu na jego specyfikę, jest ogromne zapotrzebowanie na ten zawód. Chciałabym tez wspomnieć, że macie nauczyciel ogromne lobby w Sejmie. Nie możecie przez wasze związki tak zadziałać, żeby zwiększono wam pensum z 18 na 20 godzin. Możecie też motywować przez to lobby Ministerstwo to popierania kształcenia w odpowiednich kierunkach. Kto jak nie wy najlepiej się w tym orientujecie i macie możliwość kształtowania tego systemu?.
p. St. Łangowski - to jest akurat tak, że szkolnictwo zawodowe jest zawsze droższe od szkolnictwa ogólnego.
Przewodnicząca - chciałbym, żeby na sesji nie powtórzyła się sytuacja z ubiegłego roku. Żebyśmy sobie jasno określili kwotę deficytu i źródła jego pokrycia.
Starosta - ten budżet, który jest przedstawiony w materiałach sesyjnych, jest budżetem zbilansowanym. Zastrzegamy jednakże, że prawdopodobnie w miesiącu październiku zajedzie konieczność zaciągnięcia kredytu w kwocie 1.140 tys. zł. Postanowiliśmy przekazać Państwu, co nam grozi. To nie jest nasze ostatnie słowo. To jest nasza pierwsza cezura. Nie wiemy czy uda się powołać Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Chcemy poinformować Radę, że być może czegoś nie uda się nam zrobić. Uważamy jednak, że są duże szanse, na to, że uda się nam zamknąć braki w kwocie 1.140 tys. zł lub mniej. Dlatego zapisaliśmy ten budżet jako zrównoważony. Chcemy mieć też pewne pole do manerwu. Znalazło to zapis w uzasadnieniu. Wyrażamy zgodę i zdajemy sobie sprawę z konieczności wzięcia kredytu, ale w drugiej połowie roku. Ale nie teraz.
Przewodnicząca - czyli w październiku możemy się liczyć z możliwością kredytu?.
Skarbnik - zgodnie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, która jest pozytywna możemy taki kredyt zaciągnąć. Ale taki kredyt możemy zaciągnąć proporcjonalnie do możliwości spłaty tegoż kredytu. Z tego musimy sobie zdać sprawę.
p. R. Wrębel - szacunkowo możemy wiedzieć jak będzie wyglądał arkusz organizacyjny w szkołach już w kwietniu. Ale te informacje nie będą zawierały liczby uczniów w klasach pierwszych.
p. F. Król-Pawelska - chciałabym się zapytać, co znaczy kwota 270 tys. zł w dziale 801 po stronie dochodów. Nie widzę jej zapisanej po stronie wydatków?.
Skarbnik - te środki zapisane są jako rezerwa celowa w ramach dochodów. One są tak zapisane, że trafią do oświaty.
Przewodnicząca - czy są jeszcze jakieś pytania dotyczące budżetu oświaty. Czy Zarząd ma coś jeszcze do przekazania?. Chciałabym poprosić o jedną rzecz Państwa tu zgromadzonych. Po ostatniej sesji otrzymałam, że nasi nauczyciele mówili uczniom, że będą ich teraz uczyć za małe pieniądze. A także o tym, że będą uczyć się teraz w zimnych pomieszczeniach. Proszę, abyśmy nie postępowali w ten sposób. Nie wolno ludziom tak wykształconym jak nauczyciele mówić takich rzeczy. Proszę o tym zwrócić uwagę nauczycielom.
p. St. Łangowski - a czyja to wina, że tak jest.
p. F. Król-Pawelska - doszliśmy tutaj do punktu kulminacyjnego. Nie możemy mówić o oszczędnościach tylko o działaniach zmierzających do zmniejszenia wydatków. Te posunięcia nie są popularne. Mamy tylko jedno wyjście. Musimy sobie mówić prawdę. Tutaj zgadzam się z Zarządem. To wszystko zależy od nauczycieli i od nas wszystkich.
Przewodnicząca - chodzi to o rzetelna informację. Być może nastąpiło tu jakieś przekłamanie.
p. J. Przybysz - prowadziłem rozmowy z Wójtem i Przewodniczącym Rady Powiatu zanim jeszcze powstały te plotki. Zaczęliśmy kontrolować pewne rzeczy. Jeszcze nie ma konkretnego wniosku. Dowiedzieliśmy się podczas kontroli w Kamienicy wielu niepokojących rzeczy. Pismo wyjaśniające trafiło do Pani Dyrektor. Zastanawiam się czy wiele z tych rzeczy, o których się dowiedzieliśmy można upubliczniać. Nie miałoby to zdrowego oddźwięku w społeczeństwie.
Przewodnicząca - wiem, że wcześniej nie padło żadne słowo o likwidacji Kamienicy. Wyszło to dopiero w trakcie sesji. Dziś też nikt nie mówi o likwidacji.
p. F. Król-Pawelska - ale tutaj mamy likwidacja, a potem pojawia się przeniesienie. To jest pewna różnica, nieprawdaż?.
p. J. Przybysz - to są te zadania Zarządu na które musimy mieć wpływ. Przeniesienie oddziału liceum dla dorosłych do Tucholi przyniesienie oszczędności w kwocie 106 tys. zł.
p. F. Król-Pawelska - ale tu w materiałach nie jest podana ta kwota.
p. R. Wrębel - jak wspominałam wcześniej, że nie podałam tam całego mojego wyszacowania.
p. J. Przybysz - chciałbym poinformować Państwa, że ja i Pan Wicestarosta jesteśmy w komisji, która kontrolować będzie wydatki wszystkich jednostek.
Starosta - pewne rzeczy zostały upublicznione i trudno będzie o tym zapomnieć. Jest to kwestia nie do przyjęcia. Mówię o komentarzach, jakie pojawiły się ostatnio w prasie. Ktoś, kto to pisał widać, że znał się na problematyce. Rzeczy te nie powinny być napisane. Dziwi mnie bardzo determinacja środowiska, które jest przecież dobrze wykształcone i inteligentne.

Przewodnicząca podziękowała gościom za przybycie i poprosiła Członków Komisji o sformułowanie wniosków.

Stanowisko
W dniu 9 lutego 2004 roku odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej, dyrektorów szkół prowadzonych przez Powiat Tucholski, Dyrektora Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej oraz Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zarząd Powiatu Tucholskiego przedstawił potwierdzone przez dyrektorów uzupełnienia do autopoprawek projektu budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2004.
Potwierdzają one szczegółowe niedoszacowanie budżetu w jednostkach:
" Zespół Szkół         - 330 tys. zł;
" Zespół Szkół Ogólnokształcących      - 300 tys. zł;
" Zespół Szkół Leśnych i Agrotechnicznych - 480 tys. zł;
" Tucholskie Centrum Edukacji Zawodowej - 30 tys. zł.
Budżet Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej po dokonanych zmniejszeniach wydatków zabezpiecza podstawowe funkcjonowanie placówek do końca 2004 roku.
 Dyrektorzy szkół zobowiązali się w czasie trwania roku 2004 do poszukiwania dalszych możliwości ograniczania wydatków.
 Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie ocenia projekt Zarządu Powiatu Tucholskiego dotyczący comiesięcznego monitoringu wydatków w podległych jednostkach oświatowych.
 Komisja wnioskuje o przestrzeganie przyjętych ustaleń zarówno przez Zarząd Powiatu Tucholskiego jak i dyrektorów jednostek oświatowych.
 Jeżeli mimo podjętych działań nie uda się zabezpieczyć funkcjonowania placówek do końca roku 2004 będzie zachodziła konieczność zaciągnięcia kredytu, czego Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej jest w pełni świadoma.

Przewodnicząca wobec braku dalszych pytań zamknęła posiedzenie Komisji.

Na tym zakończono protokół.

Protokołowała:                                                    Przewodnicząca Komisji

Kinga Majer                                                            /-/ Anna Ziegler


 

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (9 lutego 2004)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (8 kwietnia 2004, 10:53:39)

Ostatnia zmiana: Elżbieta Błaszczyk (19 października 2004, 13:55:19)
Zmieniono: przeniesiono do właściwego folderu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2008