20

Protokół nr 20/2008
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 7 listopada 2008 r.

Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Edward Mielcarski– Kierownik BP ARiMR, p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Stanisław Rzepiński – p. o. Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska, p. Marta Kobierska – Rejonowy Zespół Doradców w Tucholi Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Tematyka posiedzenia:
1. Informacja z działalności Rejonowego Zespołu Doradców w Tucholi Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie
2. Informacja z działalności Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.


Ad. 1.
Przewodnicząca poprosiła  o zabranie głosu Panią Martę Kobierską.
p. M. Kobierska – przedstawiła informację z działalności Rejonowego Zespołu Doradców w Tucholi Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie. (w załączeniu do protokołu)
p. P. Broszkiewicz – jakie są obecnie ceny za biznesplany?
p. M. Kobierska – opłaty pobierane są według cennika.
p. A. Lewandowski – istnieje cennik za poszczególne usługi.
p. P. Broszkiewicz – czy jest on zamieszczony w Internecie?
p. A. Lewandowski – nie, ale jest on dostępny w biurze i można tam uzyskać informację. Cennik będzie zmodyfikowany, pewne korekty trzeba tam zrobić. Cały cennik ulegnie zmianie. Dyrektor będzie mógł dawać upusty i będzie mógł uwzględniać obniżenie ceny.
p. K. Łukaszewicz – z jakich aktów prawnych to wynika. Czy to dyrektor placówki ten cennik układa, a potem jest to akceptowane?
p. A. Lewandowski – pierwsza instytucja to Rada Społeczna, są to wszystkie związki zawodowe, to akceptuje. ODR to nie tylko instytucja budżetowa. Pewne opłaty może pobierać. Zostały zlikwidowane gospodarstwa pomocnicze, ale na podstawie osobowości prawnej można pobierać opłaty. Nie ma stałego cennika dla całego kraju.
Przewodnicząca – ODR podlega pod ministerstwo, ale słyszałam z prasy, że ma on podlegać pod Izby Rolnicze.
p. A. Lewandowski – pod samorząd wojewódzki, a Marszałek, może oddać ODR pod kuratelę Izby Rolniczej, ale będzie to zmienione gdyż Izby Rolnicze nie są w stanie tego przejąć. Nie wszystkie Izby Rolnicze chcą przejąć ODR. Jeżeli przejdą one pod samorząd wojewódzki obawiam się, że wydłuży to decyzyjność. To wszystko będzie dłużej trwało. Boimy się tego.
p. E. Mielcarski – czy wobec schematu czy są różnice w cenach za wnioski w poszczególnych ODR-ach.
p. A. Lewandowski – są bardzo zbliżone.
p. P. Broszkiewicz – czyli nie ma nakazu z góry?
p. A. Lewandowski – kontaktujemy się między sobą w sprawie cennika. Jeżeli rolnik składa dwa wnioski to wtedy jest upust dla niego.
p. M. Kobierska – za małe wnioski nie pobieramy opłat. Traktujemy to jako zlecenie.
p. E. Mielcarski – wpis do ewidencji jest bardzo ważny. Niektórzy rolnicy jednak lekceważą te wnioski. Czy w przyszłym roku wnioski ONW będą płatne?
p. A. Lewandowski – tak.
Przewodnicząca – zwróciła się z prośbą, aby cennik był wywieszony w widocznym miejscu, aby każdy mógł się z nim zapoznać.
p. M. Kobierska – wywiesimy go.

Przewodnicząca podziękowała za przedstawioną informację.

Ad. 2.
Przewodnicząca poprosiła o zabranie głosu pana Edwarda Mielcarskiego.
p. E. Mielcarski – przedstawił informację z działalności Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. (w załączeniu do protokołu)
p. A. Lewandowski – czy brak wniosków na zalesianie nie jest spowodowane tym, że mamy Naturę 2000? Rolnik może zalesiać, ale nie będzie miał wsparcia z ARiMR.
p. E. Mielcarski – zdarzają się tylko zapytania. Jest ogólnie małe zainteresowanie zalesianiem. Grunty poszły w cenę. Nie opłaca się zalesiać.
p. M. Kobierska – czy szkolenia, które rolnicy uzupełniali są prawidłowymi zaświadczeniami?
p. E. Mielcarski – tak. Jeżeli są niedomówienia w prawie to jest to na korzyść dla rolnika.
p. A. Lewandowski -  ODR miało takie szkolenia, żeby rolnicy mogli to uzupełnić.
p. E. Mielcarski – rolnik musiał wykonać to co zadeklarował przy wniosku na dopłaty do gospodarstwa niskotowarowego.
p. K. Łukaszewicz – doszły mnie głosy o nadgorliwość w sprawie rejestracji zwierząt. Czy postępowanie musi być tak rygorystyczne, żeby od razu karać?
p. E. Mielcarski – to jest istotne działanie w sprawie rejestracji zwierząt. Niektóre sprawy są kierowane do Torunia do Sekcji Kontroli Wewnętrznej, ale tylko w tych przypadkach, gdy rolnik nagminnie łamie te zasady. Wiele tych spraw jest umarzanych.
p. K. Łukaszewicz – policja nie może karać mandatem, tylko może wystąpić do sądu grodzkiego?
p. E. Mielcarski – damy odpowiedź do Komisji Rolnictwa w tej sprawie. Nadzór nad wykonaniem sprawuje lekarz weterynarii. Ewidencję prowadzi agencja. Zdarzają się przypadki gdy u lekarza weterynarii jest 67 tys. zarejestrowanych zwierząt, to w agencji jest drugie tyle. Wynika to z tego, że rolnicy nieprawidłowo zgłaszają przemieszczenia zwierząt. jeśli są to małe spóźnienia to nie zgłaszamy ich do Sekcji Kontroli Wewnętrznej. W przypadku krzyżówek we wnioskach o dopłaty musimy to zgłosić do sekcji kontroli wewnętrznej. Mieliśmy taki przypadek w zeszłym roku i sprawa trafiła do sądu. W tym roku również mamy taką sytuację. Zgłoszono do sekcji kontroli wewnętrznej, ale nie wszystkie sprawy kończą się konsekwencjami.
p. T. Zaborowski – co do wyłudzeń pieniędzy, to musi być postępowanie, natomiast co do zgłaszania zwierząt to trzeba by podjąć kontrolę co do liczby zwierząt, bo jest ich więcej w rejestrze niż faktycznie. Tu by można podjąć współpracę z weterynarią. Można to kontrolować na etapie biura powiatowego, bo gdy to trafia do kontroli administracyjnej to są już sprawy poważne. Trzeba by podjąć działania, żeby unikać tego typu sytuacji. Nie zawsze w obrocie zwierzętami przestrzega się numeracji świń i stąd wynikają te sytuacje i można to łatwo wyjaśnić. Może zdarzyć się błąd podczas wprowadzania i należy to wyjaśniać. Rolnicy ubolewają, że są karani.
p. E. Mielcarski – jeśli chodzi o płatności i o rejestr zwierząt to regulują to przepisy. Niezgodność rejestru ze stanem faktycznym nie jest kierowana do sekcji kontroli wewnętrznej. Zgłaszamy nagminne opóźnienia w zgłaszaniu zwierząt. Jest też obrót poza ewidencją, ale na to może miał wpływ na rynek. Była taka sytuacja w handlu ze wschodem. Niezgodny stan z ewidencją nie jest zgłaszany. Uruchomiliśmy procedury, żeby to wyprostować. Spotkaliśmy się z weterynarią i z przedstawicielami rzeźni. My możemy zarejestrować to co rolnik nam zgłasza. Obrót zwierzętami nie oznakowanymi jest zakazany.
p. K. Łukaszewicz – myślę, że teraz robi się szczelniej przez ta identyfikację.
 p. A. Lewandowski – to się zmieni od 1 stycznia, gdyż wchodzi przepis, że zwierzęta mają być oznakowane w gospodarstwie.
p. T. Zaborowski – myślę, że gdyby to było uregulowane już dawno jednolicie to już by dziś nie było tego problemu.
Przewodnicząca – proszę, żeby informować rolników o obowiązku rejestracji, przemieszczania.
p. E. Mielcarski – niedługo wejdą zasady wzajemnej zgodności, co będzie skutkowało zmniejszeniem płatności.
Przewodnicząca podziękowała za przedstawioną informację i poinformowała o debacie rolniczej i poprosiła o wzięcie w niej udziału.
  
Posiedzenie opuścili Pani Ewa Kobierska i Pan Edward Mielcarski.
Ad. 3.
p. Skarbnik – uchwała w sprawie wyrażenia zgody na wynajęcie nieruchomości. Szpital wnioskuje o 20 lat i dzięki temu można uznać amortyzację jako koszt i tu zarząd zdecyduje czy to będzie na 20 lat czy 10 lat.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wynajęcie nieruchomości Powiatu Tucholskiego położonych w Tucholi.


p. Skarbnik - wynajęcie nieruchomości na 10 lat dla gminy na świetlicę. Gmina pozyska na to środki i w związku z tym na 10 lat.
p. K. Łukaszewicz – czy to nam nie będzie przeszkadzać w podejmowaniu działań. Były różne palny z tym budynkiem.
p. T. Zaborowski- prośba o umożliwienie pozyskania tych środków. Jest trwałość projektu. Szkoła jest w zarządzie TCEZ i oni są zadowoleni, że ktoś tam będzie na miejscu.
p. K. Łukaszewicz – czyli nie ma pomysłu na ten budynek?
p. T. Zaborowski – będą tam prowadzone remonty przez TCEZ i latem będzie tam wykorzystane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wynajęcie nieruchomości Powiatu Tucholskiego położonej w Białej.

p. Skarbnik – zabezpieczenie środków na realizację w partnerstwie ze szpitalem projektu ”Modernizacja i rozbudowa Szpitala Tucholskiego”.
p. K. Łukaszewicz – skąd te środki?
p. Skarbnik – kredyt, obligacje lub wykup wierzytelności.
p. K. Łukaszewicz – jak wysoko możemy się zadłużyć?
p. Skarbnik – do 60% czyli około 30 mln.
p. k. Łukaszewicz – jaki poziom jest bezpieczny?
p. Skarbnik – przez wykup wierzytelności jest to wykazywane w wydatkach.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (4-0-1) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu ”Modernizacja i rozbudowa Szpitala Tucholskiego” w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego  Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013. Działanie 3.2. Rozwój infrastruktury ochrony zdrowia i pomocy społecznej

p. Skarbnik – kolejna uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Pozyskamy ok. 2 mln i będzie to projekt, który będzie realizowany w partnerstwie a samorządami z byłego województwa bydgoskiego.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie i realizację przez Powiat Tucholski projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty oraz pełnienie przez Powiat Tucholski funkcji koordynatora.

p. T. Zaborowski – będzie jeszcze projekt uchwały odnośnie WPI, bo będzie można zgłosić do schetynówek drogę Iwiec-Wełpin.
p. Skarbnik – w sprawie zmiany budżetu dokonujemy czyszczenia. Poza tym zwiększenie na wynagrodzenia dla nauczycieli, bo było zwiększenie o 10% i my musieliśmy dołożyć w budżecie. Musimy to uwzględnić.
W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżetu Powiatu Tucholskiego na 2008 r.

p. Skarbnik – zmiana PFRON – przeniesienia, żeby wydać 100%.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XII/109/2008 Rady Powiatu Tucholskiego  z dnia 27 grudnia 2007 r. dotyczącej określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zatrudnienie  i rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych.

W wyniku głosowania Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska pozytywnie (5-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia warunków oraz trybu wspierania, w tym finansowego, rozwoju sportu kwalifikowanego.

Przewodnicząca – otrzymałam porozumienie dotyczące przekazania szkoły
p. K. Łukaszewicz – nie otrzymaliśmy załączników.
p. T. Zaborowski – załączniki czyli podział budynków to obszerny materiał.

Pani Skarbnik opuściła obrady Komisji.

Przewodnicząca zaproponowała, aby przejść do spraw bieżących.
Przewodnicząca – mam propozycję dotyczącą debaty, żeby uwzględnić istotne zmiany w rolnictwie na przestrzeni ostatnich lat. Mam propozycje, żeby to była otwarta debata.
p. T. Zaborowski – jak każdy chciałby zabrać głos do trwałoby to długo.
p. K. Łukaszewicz – to byłoby olbrzymie przedsięwzięcie taka otwarta debata czy robić jako konwersację w gronie osób, którzy są zorientowani w temacie.
p. T. Zaborowski – jeżeli każdy z oficjeli zająłby głos to byłoby kilka godzin. ANR, ARR, Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, kwoty mleczne i ARR.
p. P. Broszkiewicz – proponuję, żeby to było otwarte, żeby były pytania i odpowiedzi.
p. K. Łukaszewicz – to olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne.
p. T. Zaborowski – trzeba by określić jaki czas na wypowiedź, żeby to się nie przeciągało.
p. S. Rzepiński – żeby zrobić debatę z prawdziwego zdarzenia to byłoby to duże przedsięwzięcie.

Ustalono termin debaty na 8 grudnia br. o godz. 9.00

Kontrola NIK
p. S. Rzepiński – kontrola trwała 3 miesiące. Kontrola uregulowania stanu prawnego w księgach wieczystych. Ustawa nakładała obowiązek wyprostowania tych zaszłości z 60 lat. Kontrola objęła grunty Skarby Państwa i Lasów Państwowych Marszałka, powiatów i gmin. Starosta ma obowiązek wykonania tabeli. Wymaga to sprawdzenia około 8 tys. ksiąg wieczystych. Część tych nieruchomości nie ma ksiąg wieczystych. Otrzymaliśmy 7 tys. zł, potem 17 tys. i mamy zawarte umowy z OPGK na umowę zlecenie. Mamy otrzymać 30 tys., ale nie są firmy chętne, żeby to robić i nie znajdziemy wykonawcy. Żeby wyprostować to trzeba rozliczyć całą księgę co do metra. Ogłosimy przetarg. Wszystko co do nas należało wykonywaliśmy i przekazaliśmy informację do wojewody. Wojewoda nie jest zainteresowany tym tematem. Robimy to, występujemy do sądu o wyciągi z ksiąg wieczystych i w sądzie jest jedna osoba, która to robi. W wyniku porównania ksiąg wieczystych z ewidencją powoduje, że wychodzą błędy. Są też problemy, że tych niektórych nieruchomości nikt nie chce ich przejąć. Temat jest problemem w całej Polsce, co mogliśmy robiliśmy, zostały same problematyczne sprawy. Są problemy choć próbowaliśmy też robić to własnymi siłami.

Przewodnicząca poprosiła o informację jak wygląda praca wydziału po podziale wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami  Przyrody.
p. S. Rzepiński – została zatrudniona osoba w geodezji w WGiK. W WGNiOŚ pracują 4 osoby. Podział wydziałów umożliwił wychwycenie tych różnic.
Przewodnicząca – proszę o uczestnictwo w posiedzeniach Komisji.
p. S. Rzepiński – chciałbym jeszcze poinformować, że na grudniową sesję będzie POŚ.  

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

Na tym zakończono protokół.
Protokołowała:                                                                    Przewodnicząca Komisji
Katarzyna Puczyńska                                                               Aleksandra Kabat

 

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Puczyńska (7 listopada 2008)
Opublikował: Katarzyna Puczyńska (4 marca 2009, 11:08:27)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1733