11


Protokół nr 11
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej,
która odbyła się 24 listopada 2009r.
 
Obecni według listy obecności oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu
 
 
Tematyka posiedzenia:
1.        Analiza projektu budżetu na 2010 r.
2.        Przygotowanie projektu planu pracy Komisji na 2010 r.
 
Ad. 1.
Komisja zapoznała się z projektem budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010r. i wysłuchała informacji przedstawionej przez p. Skarbnik.
p. Skarbnik – poinformowała, że projekt budżetu został przygotowany na podstawie obowiązującej do końca tego roku ustawy o finansach publicznych. Po pierwszym stycznia 2010 r. zapisy budżetu trzeba będzie dostosować do zapisów nowej ustawy. Zniknie rachunek dochodów własnych i Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Te środki będą stanowiły dochody własne powiatu. Środki będą wpływały z tego samego źródła, ale trudno powiedzieć w jakich wysokościach. W tej chwili jest problem ze środkami na opłacenie ZUS za bezrobotnych i dzieci z Domu Dziecka. ZUS odroczył tego roku składki do marca przyszłego roku. Na przyszły rok przydzielono nam kwotę 1,5 mln zł. Z tego 900 tys. zł pokryje zaległości z tego roku. Dochody planowane są wyższe o 12 % w stosunku do roku 2009. Wydatki są wyższe o 8 milionów złotych. Zaplanowano rezerwę ogólną i celową. Ponadto zaplanowano środki na dotacje na kulturę w wysokości 10.000 zł, na sport 10.000 zł, oraz na renowację zabytków 50.000 zł.
p. M. Oller – zapytała dlaczego jest takie duże zmniejszenie dotacji na kulturę i sport.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że w bieżącym roku środki były wyższe ponieważ obchodzono 10 – lecie powiatu. Organizowano więcej imprez pod patronatem Powiatu.
p. M. Oller – zauważyła, że patronat był dodatkowo obejmowany.
p. K. Siniło – część patronatów odbywała się w ramach konkursów. Zarząd zdecydował, aby na przyszły rok ograniczyć środki na dotacje dla stowarzyszeń.
p. M. Oller – uważa, że nie jest wypełniana karta współpracy z organizacjami pozarządowymi. Nasze organizacje błysnęły na forum wojewódzkim, dlatego nie rozumie jaka filozofia przyświecała Zarządowi. Uważa, że jest to odwrót od samorządności. Te organizacje i stowarzyszenia są niedofinansowane.
p. Skarbnik – zauważyła, że dofinansowane powinny być imprezy o randze powiatowej, a nie np., imprezy organizowane przez OSP dla swojej jednostki.
p. M. Oller – ma odrębne zdanie na temat imprez organizowanych przez OSP. To są osoby działające społecznie na rzecz społeczności lokalnej. Uważa, że nie należy używać tu argumentu dziesięciolecia. Zapytała, czy Zarząd może dokonywać zmian w paragrafach płacowych.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że Zarząd może dokonywać zmian w paragrafach płacowych. W zadaniach inwestycyjnych znalazły się cztery drogi skierowane do Regionalnego Programu Operacyjnego. Są to drogi w miejscowościach: Cekcyn, Raciąż, Śliwice i Żalno.  
p. M. Oller – zapytała skąd w Starostwie znajdują się środki z tytułu dzierżawy i najmu w wysokości 80.000 zł.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że są to środki, które Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowy Zakład Obsługi i Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego płacą za media.
p. M. Oller – zauważyła, że bardzo małe środki zostały zabezpieczone na pomoce naukowe i na remonty w jednostkach oświatowych.
p. Skarbnik – jednostki otrzymują bardzo dużo pomocy naukowych w ramach projektów z unii europejskiej. W tej chwili wszystkie potrzeby są na bieżąco zabezpieczane z pieniędzy pozabudżetowych. Większe remonty nie znajdują się w środkach jednostek. Środki, które są zaplanowane przeznaczane są na bieżące naprawy.
p. M. Oller  - zapytała jaki jest wskaźnik wzrostu wynagrodzeń. Dlaczego w dziale transport jest tak duży ?
p. Skarbnik – odpowiedziała, że średni wzrost wynosi 2 %. W dziale transport mieści się 6 nagród jubileuszowych. W Starostwie wzrost obejmuje 8 nagród jubileuszowych i 4 odprawy emerytalne.
 
Po szczegółowym omówieniu projektu budżetu Komisja wypracowała następujące stanowisko dla Komisji Finansów:
1.   Przyjęte dochody budżetu na 2010 rok  na poziomie 59.737.844 zł zostały ustalone przy zachowaniu zasady ostrożnego szacowania. Przykładowo wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych przyjęto na poziomie 93,6 % przewidywanego wykonania  roku 2009.
2.   Komisja pozytywnie ocenia utworzenie dodatkowej rezerwy w wydatkach budżetu, tj. rezerwy celowej w kwocie 50.000 zł na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
     Kwota ta będzie mogła być zadysponowana w sytuacji wystąpienia zdarzeń nagłych, nieprzewidzianych, a wymagających pilnego wsparcia finansowego.
3.   Komisja pozytywnie ocenia również fakt zaplanowania w rozdziale 80195  kwoty 1.022.139 zł  z przeznaczeniem na remonty w jednostkach oświatowych oraz na nieprzewidziane zdarzenia w oświacie.
     Jest to o tyle istotne, gdyż kwota subwencji oświatowej ujęta w budżecie wynika ze wstępnych założeń do budżetu centralnego, a jej ostateczna wielkość będzie znana po uchwaleniu  budżetu Państwa.
4.   Wydatki majątkowe stanowią 31,8 % łącznych wydatków budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010 rok. Jest to kwota 21.549.676 zł.  W 65,15 % wydatki te finansowane są ze środków zewnętrznych, jak środki unijne, udział finansowy innych jednostek samorządu terytorialnego.
     Taka struktura wydatków  pozwala ocenić przedstawiony projekt budżetu jako rozwojowy.
Mając powyższe na uwadze  Komisja ocenia pozytywnie projekt budżetu Powiatu Tucholskiego na 2010  rok
 
Ad. 2.
Komisja zapoznała się z przygotowanym przez Przewodniczącą projektem planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2010 r. i postanowiła o jego zaakceptowaniu.
 
Projekt planu kontroli w załączeniu do oryginału protokołu.
 
Na tym protokół zakończono.

Protokołowała                                                                     Przewodnicząca Komisji
Elżbieta Damasiewicz                                                              Krystyna Koczwara
 
 

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (24 listopada 2009)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (3 lutego 2010, 12:23:06)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1565