31

                                                         Protokół nr 31/2005
                       z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
                                              odbytego w dniu 4 kwietnia 2005 r.
 

Obecni na posiedzeniu Komisji według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Sylwia Sobczak – Z-ca Naczelnika Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej, p. Maciej Korda – Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Promocji, p. Krzysztof Kannenberg – Rektor Wyższej Szkoły Zarządzania Środowiskiem w Tucholi.
 
Tematyka posiedzenia:
1.      Przyjęcie informacji dotyczącej realizacji Strategii Rozwoju Turystyki w powiecie.
2.      Funkcjonowanie organizacji pozarządowych w powiecie w świetle nowych przepisów.
3.      Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1.
Przewodnicząca – poinformowała, że odpowiedzialna za omówienie materiału jest pani Teresa Cherek – Kanabaj. Oddała jej głos.
p. T. Cherek – Kanabaj – materiał dotyczący tego tematu został przygotowany przez pana Macieja Kordę. Informacja znajduje się w materiałach sesyjnych. Ona osobiście jest uczestnikiem grupy śliwickiej. Widziała inaczej wdrażanie strategii. Poprosiła, aby jako pierwszy wypowiedział się pan Kannenberg.
p. K. Kannenberg – 6 stycznia odbyło się spotkanie w ograniczonym gronie, na którym przedstawiono koncepcję działań komitetu sterującego. Na spotkaniu postanowiono, że trzeba skupić wokół tego konkretne osoby. Pewnym sukcesem tego środowiska jest powołanie gminnych liderów, którzy chcieli się tym zająć. Konkretne zadania są umiejscowione w określonych gminach. W różnych gminach zespoły są na różnym etapie dyskusji. Jego zdaniem najgorszym rozwiązaniem jest podanie terminu brzegowego wdrożenia. Krótki czas w jakim ta strategia jest realizowana pokazał, że są ludzie, na których można oprzeć realizację. Jest też dość dobrze rozpracowana treść dotycząca źródeł finansowania. W tej chwili można zacząć zmierzać do konsensusu. Z zespołów gminnych należy już tworzyć zespoły problemowe. Zaczyna już fazę przygotowawczą dotyczącą realizację pomysły odnośnie mapy dla grzybiarzy. Problemy techniczne zostały już rozwiązane. Jest po rozmowach z artystami, który wyrażają chęć wsparcia tego. Jego zdaniem nie należy rozpoczynać od współpracy z innymi instytucjami.
p. M. Korda – poinformował, że w Cekcynie jest pomysł utworzenia wioski grzybowej. Lubiewo jest zainteresowane dołączeniem się do tego projektu.
Przewodnicząca – 16 lipca odbędzie się w Pruszczu festyn pod nazwą „Zapomniana Stacja”. Ma to się oprzeć na muzeum kolejnictwa i na wagonach barowych. Rozumie, że muzeum będzie działało na zasadzie społecznej działalności. Restauracja jej zdaniem ma małe szanse powodzenia. Zapytała, czy można się starać o środki na rewitalizację budynków po PKP.
p. M. Korda – uważa, że można o tym pomyśleć, ale w tej chwili kończą się środki na te działania. Na festyn złożony został wniosek do Urzędu Marszałkowskiego.
p. J. Basta – zapytał, czy lokalny komitet sterujący posiada dane dotyczące zasobów w zakresie turystyki. Z materiału wynika, że komitet wystąpił z wnioskami o środki, ale zostały one rozpatrzone negatywnie.
p. M. Korda – z wnioskami wystąpiło Towarzystwo Rozwoju Regionalnego. Nie ma niestety uzasadnienia, dlaczego te wnioski zostały odrzucone. Jeżeli chodzi o bazę turystyczną, to jest ona na bieżąco aktualizowana.
Przewodnicząca – zapytała kiedy spotka się komitet sterujący po raz kolejny.
p. K. Kannenberg – odpowiedział, że następne spotkanie jest wstępnie planowane na 18.04.br. Na nim komitet sterujący przyjmie harmonogram prac.
p. T. Cherek – Kanabaj – planuje otworzyć w ramach strategii punkt informacji turystycznej. Zapytała gdzie może kupować materiały informacyjne. Poinformowała również, że Gmina Śliwice złożyła wniosek do fundacji dzieci i młodzieży na inwentaryzację miejsc turystycznych. Wtedy będzie pełny materiał do różnych opracowań.
p. M. Korda – odpowiedział, że przekaże adresy firm zajmujących się produkcją folderów.
p. F. Król-Pawelska – uważa, że trzeba na bieżąco aktualizować działania. Te zespoły powinny zacząć jak najszybciej działać. Osoby wchodzące w skład tych zespołów powinny mieć monopol na przepływ informacji.
Przewodnicząca – zapytała rektora, jak rozwija się sprawa kierunku leśnictwo.
p. K. Kannenberg – poinformował, że pierwszy wniosek został odrzucony. Po zmianie komisji akredytacyjnej złożył ponowny wniosek. Uważa, że zostanie on pozytywnie zaopiniowany.
p. J. Basta – zapytał o budynek przy ul. Grodzkiej.
p. J. Kannenberg – odpowiedział, że uczelnia myśli o sprzedaży, jednak nie może znaleźć chętnych.
 
Na tym dyskusję wyczerpano. Przewodnicząca zamknęła ten punkt posiedzenia.
Ad. 2.
Przewodnicząca – poinformowała, że temat stowarzyszeń przygotowała pani radna Felicyta Król-Pawelska.
p. F. Król-Pawelska – wyszukała w internecie wykaz stowarzyszeń z terenu powiatu. Nie ma w wykazie Towarzystwa Rozwoju Regionalnej.
p. S. Sobczak – do wykazu należy dopisać jeszcze dwa koła gospodyń wiejskich i koło pediatrii. Jest to wykaz stowarzyszeń, nad którymi nadzór pełni Starosta. Natomiast Towarzystwo Rozwoju Regionalnego, Caritas, Borowiackie Towarzystwo Kultury, PCK, Caritas Diecezji Pelplińskiej, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci znajdują się w rejestrze Wojewody.
p. F. Król-Pawelska – weszła na strony BIP poszczególnych gmin. Tam są wnioski na konkursy. Ustawa nie narzuca jak ma wyglądać wniosek. Może warto pokusić się o ujednolicenie ich. W Lubiewie są dwie organizacje pozarządowe. Były złożone dwie oferty, jedna została pozytywnie rozpatrzona. W Tucholi jest 16 organizacji i złożono 16 wniosków. W Cekcynie złożono 6 wniosków. Wie, że na te cele wykorzystywano środki z funduszy gminnych komisji alkoholowych. Na stronach internetowych BIP roczne programy współpracy z NGO udostępnione zostały przez Gminy Tuchola, Gostycyn i Cekcyn. Wszystkie Gminy ogłosiły konkursy ofert i zamieściły wzór wniosku. Z informacji turystycznych i pracy przeczytała, iż do konkursu ogłoszonego przez Gminę Lubiewo oferty złożyły dwie organizacje. Przyznano jedną dotację w wysokości 19.000 zł dla GKS „Sokół”. W Gminie Kęsowo do konkursu przystąpiło pięć organizacji. Łącznie dofinansowanie wyniosło 15.000 zł. W Gminie Śliwice do konkursu przystąpiła jedna organizacja i otrzymała dofinansowanie na realizację zadań w wysokości 35.000 zł. W Gminie Gostycyn do konkursu przystąpiła jedna organizacja i na działalność związaną ze sportem otrzymała 42.700 zł. W Gminie Tuchola, aż szesnaście organizacji złożyło oferty. Łącznie udzielona dofinansowania na kwotę 154.725 zł. Sześć organizacji złożyło oferty w Gminie Cekcyn i dofinansowania udzielono na kwotę 75.000 zł. Duże różnice w liczbie NGO, przystępujących do konkursu ofert mogą wynikać z braku dostatecznej informacji w gminach oraz braku doświadczenia w opracowaniu ofert. Wskazana byłaby pomoc powiatu w powyższym zakresie.
Przewodnicząca – w Gminie Gostycyn ogłoszono dwa konkursy.
p. F. Król-Pawelska – w gminie Cekcyn samorząd od lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi.
p. S. Sobczak – poinformowała, że prowadziła zeszyt osób, które przychodzą w sprawie stowarzyszeń. Przychodzą one nie tylko w sprawie wniosków. Organizacje zaczynają się uczyć, starają się o środki. Najczęściej organizacje przychodzą z wnioskami o wpis do rejestru sądowego. W gminach spray organizacji pozarządowych są przyklejone osobie, która ma wiele innych obowiązków. Organizacje myślą, że jeżeli wnioski mają być złożone w sferze organizacji pożytku publicznego to ich to nie dotyczy.
p. T. Cherek-Kanabaj – organizacje pozarządowe chcą robić wiele dobrego dla innych. Robią to za darmo, więc sądy powinny wziąć to pod uwagę.
p. S Sobczak – w gminach odbędą się szkolenia dla organizacji pozarządowych dotyczące pisania wniosków.
 
Komisja po dyskusji wypracowała następującą opinię: Komisja jest zaniepokojona faktem, że tak mało organizacji występuje o środki. Pani Sylwia Sobczak przedstawiła ofertę złożoną przez Starostę szkolenia w gminach dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem funduszy ze źródeł pozabudżetowych na projekty miękkie. Zauważyć należy, że większość wniosków dotyczy zadań z zakresu sportu.
Ad. 3.
Przewodnicząca – poinformowała, że otrzymała wniosek od dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w sprawie wyrażenia opinii odnośnie utworzenia z dniem 1 września 2005 r. szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Poprosiła o kilka informacji na ten temat panią Sylwię Sobczak.
p. S. Sobczak – poinformowała, że ma to być szkoła przysposabiająca do pracy. Będzie to jeden oddział 6 – 8 osobowy. W chwili obecnej jest już 7 chętnych. Będzie chodziło prawdopodobnie o kształcenie w zawodzie kucharza. Waga w przeliczeniu na ucznia ma być finansowo dobra.
Przewodnicząca – zauważyła, że nie będzie zachowania sześciomiesięcznego terminu koniecznego do utworzenia nowej szkoły. Nie będzie ona mogła ruszyć z dniem 1 września 2005 r.
 
Po dyskusji Komisja wypracowała następującą opinię: Komisja zapoznała się również z wnioskiem dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dotyczącym utworzenia z dniem 1 września 2005 r. szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Komisja opiniuje ideę utworzenia tej szkoły pozytywnie. Jednocześnie Komisja wyraża obawę, czy z końcem lutego nie minął termin możliwości utworzenia tej szkoły z dniem 1 września 2005 r.
 
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu przyznawania nagród dla nauczycieli zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Tucholskiego na 2005 r.
 
Przewodnicząca – zastanawia się nad §2 ust. 1 tego regulaminu. Wynika z niego, że nie można przyznać nagrody dyrektora, nauczycielowi, który nie miał oceny pracy pedagogicznej. W tej chwili oceny pracy pedagogicznej raczej się nie stosuje. Jednak związki zawodowe zaopiniowały ten projekt pozytywnie.
p. F. Król-Pawelska – takie sformułowanie regulaminu zamyka drogę stażystom, ponieważ nikt nie robi ocen pracy pedagogicznej dla stażystów. Zapytała, czy dyrektorzy szkół widzieli ten regulamin i czy się z nim zgadzają.
Przewodnicząca – stwierdziła, że jest to bardzo ostry regulamin. Zobowiązała się, że zadzwoni do dyrektorów szkół i zapyta ich o zdanie na temat regulaminu.
 
Komisja ustaliła: W tym temacie Komisja zobowiązała Przewodniczącą Komisji do rozmów z dyrektorami w sprawie regulaminu (czy regulamin był konsultowany z dyrektorami, czy zgadzają się z nim).
 
Projekt uchwały w sprawie w sprawie wskazania jednostek budżetowych Powiatu Tucholskiego, które utworzą rachunek dochodów własnych oraz ustalenia źródeł dochodów własnych i ich przeznaczenia
 
Przewodnicząca – wyjaśniła, że projekt uchwały wynika z likwidacji środków specjalnych. Uchwała odnosi się do jednostek, które posiadają stołówki.
 
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
 
Sprawozdanie z pracy Powiatowego Rzecznika Konsumentów
 
p. F. Król-Pawelska – stwierdziła, że na podstawie materiału można zauważyć, że komu bliżej do Rzecznika ten z jego usług korzysta.
p. A. Pruszak – zaproponował, aby złożyć wniosek, by Rzecznik przyjmował w każdej gminie raz w miesiącu i potwierdzał, że był na dyżurze.
p. J. Basta – stwierdził, że sprawozdanie nie przedstawia żadnych wyników pracy. Chciałby wiedzieć ile spraw zostało załatwionych pozytywnie, a ile nie udało się załatwić.
 
Po dyskusji Komisja postanowiła wystąpić do Rzecznika z pismem: Komisja wnioskuje, aby dyżury Powiatowego Rzecznika Konsumentów w gminach miały charakter cykliczny w stałe, określone dni. Komisję interesuje przyczyna realizacji spotkań z młodzieżą jedynie w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych.
 
Przewodnicząca – poinformowała, że jest problem dotyczący Gimnazjum Powiatowego ponieważ Rada Miejska nie wyznaczyła obwodu dla tej szkoły. Ta sprawa powinna się wyjaśnić bo nie wiadomo, czy należy ogłaszać nabór do szkoły.
p. F. Król-Pawelska – chciałaby zobaczyć dokumenty z Gminy Tuchola, kiedy to występowała z propozycją utworzenia gimnazjum.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokołowała:                                                                         Przewodnicząca Komisji
 
Elżbieta Błaszczyk                                                                             Anna Ziegler

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Błaszczyk (4 kwietnia 2005)
Opublikował: Katarzyna Knieć (3 listopada 2005, 11:03:36)

Ostatnia zmiana: Katarzyna Knieć (3 listopada 2005, 11:11:41)
Zmieniono: poprawienie oczywistej omyłki w tekście

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1781