26

Protokół Nr 26/2004
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 15 listopada 2004 roku


Obecni według listy obecności. W posiedzeniu Komisji uczestniczył p. Zbigniew Grugel - jako projektodawca uchwały w sprawie przekazania Technikum Leśnego do prowadzenia ministerstwu środowiska oraz uchwały o oddzielenie Technikum Leśnego z Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych. A także Zarząd Powiatu Tucholskiego.

Tematyka posiedzenia:
1. Analiza Strategii rozwoju oświaty w Powiecie Tucholskim w latach 2004 - 2010.
2. Analiza materiałów sesyjnych.
3. Sprawy bieżące.


Ad. 1
Przewodnicząca wobec obecności Pana Zbigniewa Grugela zmieniła porządek posiedzenia
i przeniosła punkt dotyczący analizy materiałów sesyjnych jako punkt pierwszy. Poprosiła
o zabranie głosu p. Zbigniewa Grugela.
p. Z. Grugel - przywitał zebranych i powiedział, że poczuł się w obowiązku przedstawić powody wystąpienia z takim projektem uchwały. Podstawą takiego wystąpienia według mnie jest zmiana ustawy o systemie oświaty. Pozwala ona na to, aby szkoła rolnicza i leśna przeszły pod odpowiednie resorty. Uważam, ze nadszedł odpowiedni moment do podjęcia działań zmierzających do przekazania tych szkół ministerstwu. Odpowiedzieć należy sobie na pytanie czy w Tucholi ma nadal istnieć licząca się w całym kraju szkołą leśna. Te same działania mają dotyczyć szkoły rolniczej. Przyświecać nam powinno przede wszystkim dobro uczniów i spodziewany poziom kształcenia. Jest to pewna logiczność działań. Dowiadywałem się ostatnio o tym ile osób z naszego powiatu uczy się w szkole leśnej. Jest to ledwie 12 osób na 450 uczniów w całej szkole leśnej. Większość to uczniowie spoza terenu powiatu. Przekonany jestem, że prowadzenie szkoły przez resort środowiska spowoduje wzrost poziomu nauczania w tej szkole. Ministerstwu będzie na tym zależeć, aby poziom nauczania w tej szkole stał na wysokim poziomie. Chcę stwierdzić, że podręczniki na podstawie, których wykłada się w tej szkole, są pożałowania godne. Są to stare podręczniki z lata 60-tych. Dzięki temu, że szkoła leśne przejdzie do resortu środowiska przekazane zostaną jej dobre podręczniki, które odpowiadają dobremu poziomowi. Spowoduje to zainteresowanie opracowaniem nowych podręczników do nauki. Chciałbym zauważyć, że powstaną dwie a nawet trzy ligi szkół. Pierwsza liga to te szkoły, które będą należeć do ministra, a dwie pozostałe ligi to reszta szkół i związane z tym ich wygasanie. Ponieważ wiąże się ze zmniejszoną subwencją na nie. Chciałbym jeszcze przypomnieć, że od 2005 roku Lasy Państwowej nie będą finansować praktycznej nauki zawodu. Przejęcie szkoły następuję po wniosku Ministra na mocy porozumienia zawartego między Zarządem Powiatu, a Ministrem Środowiska. Kolejnym korkiem po podjęciu tej uchwały powinien być wniosek złożony do Ministra.
Przewodnicząca - mam rozumieć, że w momencie odłączenia minister przejmie tę szkołę. Bo obawiam się, że szkoła może zostać odłączona, a minister jej nam nie przejmie. Co wtedy zrobimy?.
p. Z. Grugel - my akurat mamy warunki do przekazania szkoły. Przede wszystkim mienie, które należy do Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych. Drugi projekt uchwały mówi o odłączeniu technikum leśnego. Musi się to stać do końca lutego przyszłego roku. Mamy wolę do tego, aby przekazać szkołę. Z podjęciem tej drugiej uchwały możemy zaczekać do końca lutego. Ale jeśli nawet teraz podejmiemy te wszystkie czynności to one i tak będą rozciągnięte w czasie. Powstaną dwie szkoły po 600 uczniów każda i one mogą sobie funkcjonować. Przekazując szkołę ministrowi powinniśmy zapewnić mu, że tak powiem "czysty teren". Uważam, że teraz już nie mamy innego wyjścia. Uważam, że powinniśmy pójść tym torem i przekazać szkołę ministerstwu. Jeżeli nie podejmiemy konkretnych kroków teraz to przez następne lata zbierać będziemy konsekwencje tego. Zarząd Powiatu jest w posiadaniu stanowiska Rady Pedagogicznej ZSL i A. Wiem, że Rada wypowiedziała się pozytywnie w sprawie przejęcia szkoły przez Ministerstwo. Myślę, że na ten temat powinien wypowiedzieć się Starosta.
p. A. Pruszak - czy wiadomo ilu absolwentów potrzebują Lasy Państwowe?.
p. Z. Grugel - łącznie szkół leśnych w Polsce jest 39. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych podjął decyzję, ze potrzeba mu tylko 7 szkół leśnych. Propozycja obejmuje te szkoły, które były do roku 1999 w gestii Lasów Państwowych. Spodziewać się należy, że u nas będą równolegle 3 klasy. Kiedy szkoła będzie prowadzona przez ministra to da nam podwaliny do stworzenia tutaj kierunku leśnego w szkole wyższej.
p. J. Basta - czy ktoś próbował rozliczyć koszty utrzymania szkoły z Technikum Leśnym i bez niego?. Czy któryś z absolwentów naszych szkół kontynuuje naukę w szkole wyższej ?.
p. Z. Grugel - tak dużo absolwentów kontynuuje naukę w szkole wyższej.
p. J. Basta - doszły mnie słuchy, że kiedy odejdzie nam Technikum Leśne to zmniejszy się subwencja oświatowa i pozostałe szkoły będziemy musieli z tego powodu zamknąć.
p. F. Król - Pawelska - a co ze szkołą rolniczą?.
p. Z. Grugel - były już w tych obiektach 3 szkoły.
p. F. Król - Pawelska - na jakiej zasadzie podzielone zostaną koszty?. Rozdzielimy te szkoły i co dalej?.
Przewodnicząca - te sprawę głęboko analizowała. Jeżeli Minister Środowiska będzie zainteresowany prowadzeniem profilu leśnego, to tak samo powinien być zainteresowany prowadzeniem profilu rolniczego resort rolniczy. Jeśli tak się nie stanie obawiam się, ze powstanie w tej szkole liceum ogólnokształcące. Już były takie zamysły, aby utworzyć tam liceum. To stanowiłoby zagrożenie dla naszego Zespołu Szkół Ogólnokształcących.
p. Z. Grugel - minister środowiska zainteresowany jest przejęciem szkół leśnych. Publicznych szkół leśnych. Nie mam w ogóle mowy o liceum ogólnokształcącym.
Przewodnicząca - zacytowała stanowisko Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych w sprawie przekazania prowadzenia szkoły właściwemu ministerstwu.
p. F. Król - Pawelska - ale nie ma mowy w tym stanowisko szkole rolniczej.
Przewodnicząca - resort rolnictwa nie jest zainteresowany prowadzeniem tej szkoły.
p. J. Basta - czy ktoś spróbował opracować chociaż ogólne zarysy tego porozumienia?.
Starosta - w ubiegłym tygodniu w inicjatywy Związku Powiatów odbyło się spotkanie z dyrektorem departamentu leśnictwa i przedstawicielami powiatów na których znajdują się technika leśne. 7 powiatów otrzymało uzyskało propozycję przejęcia szkół leśnych. Minister poinformował, że może przejąć szkoły od 1 stycznia przyszłego roku. Zostaliśmy poinformowani, że ministerstwo potrzebuje jedynie 200 absolwentów w skali całego kraju. Generalnie nikt z zaproszonych na to spotkanie starostów nie był zainteresowany przekazaniem szkoły. Starostwie powiatów, w których władaniu są szkoły leśne mają wystosować pismo do Ministra z prośbą o spotkaniu w celu wyjaśnienia wielu kwestii. Chcemy znać stanowisko jasno wydarzające ile będzie klas. W tej chwili w Tucholi są 4 ciągi klas po 25 oddziałów. Chcemy wiedzieć co nastąpi dalej w chwili zmniejszenia klas. Ustawa nic na ten temat nie mówi. Z tego czego się dowiedzieliśmy wynika, że u nas mają być tylko 2 ciągi. Zarząd ze swej strony wystąpił także z propozycją uchwały. W uzasadnieniu ujęliśmy zarys porozumienia. Zapisaliśmy tam zobowiązania powiatu powstałe w wyniku zadłużenia w oświacie na kwotę 1.900,00 zł. Wyliczyliśmy to w ten sposób: moment zaciągnięcia kredytu podzieliliśmy przez jednego ucznia ZSL i A. Zapewnienie kształcenia we wszystkich szkołach, leśnej i rolniczej. W tej szkole nie klarownego podziału. Zakładać należy elastyczne rozliczenie kosztów i całą logistykę. Najlepiej byłoby gdyby zarządcą tych obiektów było starostwo. Wstawiliśmy także klauzulę, że minister nie utworzy i nie będzie prowadził innych szkół na terenie powiatu. Przejęcie przez proporcjonalne zatrudnienie liczby nauczycieli, pracowników administracyjnych i pracowników PZO. Robimy to wszystko po to, aby roku 2006 nie mieć problemów z nauczycielami. Kolejny warunek to wspólne prowadzenie orkiestry dętej i pozostawienie jej statusu orkiestry powiatu. Oraz proporcjonalne jej finansowanie. Zapis art.3 ust. 3 ustawy mówiący o przekazaniu mienia. Tutaj sprawa nie jest do końca jasna. My mamy w tej szkole mienie ruchome. Pytanie co się z nim stanie?.
Przewodnicząca - zespół szkół otrzymał pracownie komputerowe. W jaki sposób je podzielić kiedy nastąpi rozłączenie?.
p. Z. Grugel - zaniepokojony jestem wypowiedzią Starosty. Większość ze spraw, które Pan Starosta przedstawił może być ujęte w porozumieniu, ale one nie powinny stanąć na drodze do przekazania szkoły ministerstwu. Tryb przekazania szkoły wynika literalnie w brzmienia ustawy. Przekazanie szkoły nastąpi po podpisaniu porozumienia. Widzę, że Zarząd przystąpił już do opracowywania porozumienia.
Starosta - ten projekt uchwały, który jest w materiałach sesyjnych bezwarunkowo nakłada na Zarząd nakaz przekazania szkoły. Rozmowy prowadzone w tej sprawie będą bardzo trudne. To nie stanie się od razu. Po drodze mamy jeszcze wybory. To oczywiście nie jest temat polityczny. Dla najważniejsze jest to, żebyśmy jako powiat nie stracili. Nie wiemy co jeszcze z tego wyniknie. Na tym spotkaniu nie powiedziano nam konkretnie nic. My mamy o tyle prostą sytuację, że to mienie jest Lasów Państwowych. Obawiam się, że poddamy się presji. Proszę zauważyć, ze na technika kolejarskie zachowane są wagi, a na leśne nie ma tych wag. W naszym przypadku najważniejszą sprawą są finanse.
p. H. Matuszelańska - skąd wynika ta różnica w wysokości 3 mln zł.
p. J. Przybysz - to jest szacunkowe.
p. J. Basta - uważam, że radni nie powinni głosować nad tym projektem dopóki nie będzie przedstawiony projekt porozumienia.
Przewodnicząca - Zarząd poszedł krok dalej i przedstawił w swoim projekcie uchwały zarys porozumienia. To nam daje pewne argumenty do dyskusji.
Starosta - nie wiem co będzie dalej. A jeśli okaże się, że będą u nas tylko trzy klasy. Co wtedy z nauczycielami?.
p. Z. Grugel - to jest jeden z punktów, które można zawrzeć do porozumienia. Wobec tego proponuje do § 1 pkt. 2 i słowa "i warunki". Zawrzemy tam to co przedstawił Zarząd Powiatu.
p. H. Matuszelańska - proponuję dodać jeszcze § 2 mówiąc o wstępnym przygotowaniu tego porozumienia.
p. Z. Grugel - całkowicie zgadzam się z Panią Radną.
p. A. Pruszak - czy musimy te uchwałę podjąć na tej sesji?.
Przewodnicząca - podjecie tej uchwały musi odbyć się właśnie teraz. Trzeba zacząć rozmowy w sprawie porozumienia, a później musimy podjąć uchwałę o odłączeniu technikum leśnego z Zespołu.
Starosta - to ja się w takim razie upieram, żeby przyjąć jako uzasadnienie do uchwały propozycję Zarządu.
Przewodnicząca - Komisja przyjmuję projekt uchwały przedstawiony przez Pana Grugel z poprawkami, a uzasadnienie to, które przedstawił Zarząd. To co wymienił Zarząd może stanowić podstawę do porozumienia. To są warunki do dyskusji.
Wicestarosta - a co się stanie jeśli Minister nam odmówi?.
p. Z. Grugel - jeśli minister powie nie, nie będziemy po prostu realizować tej uchwały.
Przewodnicząca - jeśli do lutego Minister nie da odpowiedzi to będziemy mieli dwa podmioty.
p. F. Król - Pawelska - uchwał o odłączeniu technikum leśnego nie jest konieczna?.
p. Z. Grugel - nie, nie jest. Zawarta jest w materiałach sesyjnych jako konsekwencja tej pierwszej uchwały.
Przewodnicząca - stąd też zadałam takie pytanie.
p. F. Król - Pawelska -myślę, ze do końca stycznia będziemy wiedzieli cokolwiek na ten temat.
Przewodnicząca - czy Komisja wyrażą zgodę na wypracowanie stanowiska w sprawie tej uchwały.
Starosta - te rzeczy są dla nas bardzo istotne i jednoznaczne. Są jednocześnie tak strategiczne, ze nie ulegną zmianie.
Przewodnicząca - czy te warunki będą możliwe do zaakceptowania.
p. Z. Grugel - nie. Logiczna jest dla mnie wersja zerowa do przyjęcia. Lasy Państwowe nie zwrócą raczej nakładów finansowych na ten budynek. To jest moje zdanie w tej sprawie. Jestem przeciwnikiem, aby takie wyliczenia wprowadzać do uchwały.
Starosta - myśmy to rozliczyli w ten sposób, że podzieliliśmy kredyt przez liczbę uczniów.
p. J. Basta - uważam, ze Lasy Państwowe będą w stanie oddać pieniądze za środki poniesione na inwestycje na ich obiektach.
Przewodnicząca - trzeba dodać też, że w tej szkole będą uczyć nauczyciele, których awanse uzupełnione zostały kredytem zaciągniętym przez powiat. Czy Komisja przyjmuje uchwałę zawartą w materiałach wraz z poprawkami wniesionymi przez nas i uzasadnieniem, które przedstawił Zarząd Powiatu.
p. Z. Grugel - myślę, że radni podpisani pod tą uchwałą wyrażą zgodę na te zmiany wprowadzone do punktu 2.
Przewodnicząca - mówiąc szczerze myślałam, że będzie to uchwał intencyjna.
p. Z. Grugel - minister nie oczekuje tutaj intencji.

Przewodnicząca przedstawiła tekst poprawek do uchwały w brzmieniu:
1. § 1 pkt. 2 nadać brzmienie: "Upoważnić Zarząd Powiatu do zawarcia porozumienia określającego szczegółowy tryb i warunki przekazania szkoły."
2. Do § 1 dodać pkt. 3 w brzmieniu: "W interesie powiatu porozumienie winno spełniać warunki zawarte w załączniku nr 1."
Następnie zacytowała całą treść uchwały, która została zaakceptowana przez Komisję Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej.

p. J. Przybysz - poproszę Państwa o przedstawienie sugestii i rozszerzenie warunków, które mogłyby być zawarte w tym porozumieniu.
Przewodnicząca zakończyła dyskusję nad tym punktem porządku obrad.

Ad. 2
Przewodnicząca poprosiła o zabranie głosu Naczelnika Wydziału Edukacji,… p. Jana Przybysza.
p. J. Przybysz - chciałbym powiedzieć, że Strategia pełna będzie dopiero wtedy kiedy zostanie uzupełniona o plany rozwoju szkół. Jeśli chodzi o gimnazjum to pragniemy, aby stało się szkołą eksperymentalną. Musimy określić obwód. W tym celu wystąpimy do Rady Miejskiej o jego ustalenie.
Przewodnicząca poprosiła członków Komisji o opinię na temat strategii.

Komisja do strategii wniosła następujące poprawki:
1. str. 22 - w uzasadnieniu uchwały zamienić słowo "palcówek" na "placówek".
2. str. 27 - 3 wers - Komisja prosi o wyjaśnienie słowa - "harmonijny".
3. 5 i 6 wers - wyjaśnienie kontekstu zdania - zamienić "w tym istniejących" na "oraz".
4. str. 35 - ostatnie zdanie dotyczące gimnazjum - komisja zapytuje się na jakiej podstawie zapisane zostało to stwierdzenie.
5. str. 37 - zapisać w tabelce: "agrobiznesu" zamiast "agorbiznesu", "łowiecka" zamiast "łowowiecka". Komisja wnioskuje o usunięcie z tabeli godziny wychowawczej, gdyż nie jest ona przedmiotem.
6. str. 39 - Komisja zapytuje się co oznacza skrót "SILP" oraz czy liczba 1132 zawiera także uczniów uczących się w ZSL i A w Kamienicy ?.
7. str. 42 - zapisać "braku" zamiast "barku" oraz "liczby" zamiast "liczy". Komisja zapytuje się o nieścisłość pomiędzy danymi na str. 12, gdzie znajduje się liczba 1052 uczniów, a danymi na str. 42 gdzie podano liczbę 707.
8. str. 43 - brak danych procentowych jak w przypadku innych szkół. Jest to wskaźnik tego, że szkoła nie jest w pełni wykorzystywana.
9. str. 60 - w czwartym myślniku wpisać "i" lub dodać " , ".
10. str. 67 - dopisać do osób odpowiedzialnych Naczelnika WEZK i KF.
a. Zdziwienie Komisji budzi fakt, że środowiska nauczycielskie nie dociekają źródeł opinii o nauczycielach powiatu tucholskiego w ostatnim akapicie.
11. str. 69 - Komisja proponuje wykreślić 5 ostatnich wersów z tekstu i do odpowiedzialnych dopisać Zarząd Powiatu.
12. str. 70 - do ostatniego myślnika dopisać "kosztów wynikających z arkusza organizacyjnego".
13. str. 71 - brak osoby, która opracowała Strategię rozwoju oświaty.
Komisja wnioskuje o określenie w Strategii miejsca, roli i zadań Gimnazjum Powiatowego.
 W dziale 2 pkt. 2 ppkt. 1 na str. 39 Strategii dopisać informację, że rozwiązania wymaga problem wydzielenia z Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych Technikum Leśnego jako szkoły resortowej.
 Po uwzględnieniu powyższych poprawek i uwag Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie opiniuje przedstawioną Strategię rozwoju oświaty Powiatu Tucholskiego na lata 2004 - 2010.
 Po przyjęciu przez Radę Powiatu Tucholskiego powyższej Strategii Komisja oczekuje na weryfikację istniejących bądź opracowanie nowych programów rozwoju poszczególnych placówek i zaznajomienie z nimi Rady Powiatu. Plany te winny być uszczegółowieniem ogólnych założeń Strategii. Wnioskujemy też o ustalenie stałego terminu przedstawiania sprawozdania z realizacji i dokonywania ewaluacji Strategii.
 W informacji dotyczącej funkcjonowania szkół prowadzonych przez powiat brakuje określenia szacowanych wydatków bądź szacowanych braków we wszystkich tabelkach
z wyjątkiem energii. Komisja wnioskuje o uzupełnienie i wyjaśnienie.

Ad. 3
Przewodnicząca zapytała czy ktoś z Członków Komisji ma jakieś zapytania i uwagi.
Wobec braku zapytań i uwag Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.


Na tym zakończono protokół.

Protokołowała:                                                   Przewodnicząca Komisji

Kinga Majer                                                              Anna Ziegler

  

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (15 listopada 2004)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (7 lutego 2005, 14:34:37)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1705