5.


Protokół nr 5/2011
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 30 marca 2011 r.
 
Obecni według listy obecności oraz pani Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Stanisław Rzepiński – Z-ca Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Edward Mielcarski – Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Tucholi, p. Dariusz Bortnik – inspektor w Starostwie Powiatowym.
 
Posiedzeniu przewodniczy pan Stanisław Kożuch – Wiceprzewodniczący Komisji.
 
Komisja przyjęła następujący porządek posiedzenia:
  1. Analiza materiałów sesyjnych
  2. Ocena działalności spółek wodnych.
  3. Informacja z działalności Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
  4. Sprawy bieżące.
 
Ad. 1.
Analiza materiałów sesyjnych:
1)     projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnienie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – poinformowała, że zmiana wynika z tego, iż Powiat otrzymał ostateczną decyzję o wysokości środków na 2011 r. z PFRON. Będzie to kwota o 119.000 zł mniejsza od planowanej. 90 tysięcy złotych zostanie przeznaczone na rehabilitację zawodową. Pozostałe środki w kwocie 868.910 zł zostaną na rehabilitację społeczną. Z tego 591.840 zł to środki na Warsztaty Terapii Zajęciowej. 50.000 zł planuje się przeznaczyć na turnusy rehabilitacyjne dla dzieci, 40.000 zł na likwidację barier architektonicznych i 187.070 zł na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty i środki pomocnicze.
 
Komisja w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnienie osób niepełnosprawnych na rok 2011 (3-0-0).

 
2)     projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że zmiana budżetu polega na zmniejszeniu dochodów i wydatków o kwotę 3.525.078,56 zł między innymi w związku ze zmniejszeniem subwencji oświatowej. Dochody zostają zmniejszone o kwotę 2.262.747 zł na zadanie Bory Tucholskie w Labiryntach natury. W wydatkach te kwoty zostały dostosowane do wartości poprze targowych. Jednak mimo zrealizowania zadań związanych z Labiryntami natury do tej pory nie wpłynęły żadne środki. Wnioski o środki zostały złożone do Urzędu Marszałkowskiego. Dodała, że na kolejne zadania inwestycyjne Powiat będzie występował o zaliczki. Poprosiła też o uwzględnienie autopoprawki do uchwały, gdzie po stronie dochodów i wydatków zwiększy się kwota o 188.945,12 zł. Wynika to z tego, że przyjmujemy do budżetu projekt na wyposażenie w środki i zasoby obiektów szkół powiatowych w Tucholi. Dotyczy to pracowni komputerowych dla Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych oraz Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych. W łącznej kwocie ten projekt opiewać będzie na 290.684,81 zł. Równocześnie na udział własny zmniejszamy wydatki paragrafów 4260 – zakup energii w kwocie 101.739,69 zł.
 
Komisja w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. wraz z autopoprawkami(3-0-0).
 
3)     projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Powiatu Tucholskiego, położonej w Kamienicy
 
Komisja w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Powiatu Tucholskiego, położonej w Kamienicy (3-0-0).
 
Ad. 2.
p. Wiceprzewodniczący – poprosił pana Stanisława Rzepińskiego o przedstawienie informacji na temat działalności spółek wodnych w Powiecie Tucholskim.
p. S. Rzepiński – poinformował, że odbyły się walne zgromadzenia wszystkich spółek wodnych. Walne spółki Wielkiego Kanału Brdy zostało przerwane, ponieważ nie wszyscy członkowie zostali właściwie powiadomieni. Spółka Wielkiego Kanału Brdy chyliła się ku upadkowi od kilku lat. Szalę przeważył fakt, że wygasł operat wodno- prawny. Koszt opracowania nowego waha się w granicach od 30 do 50 tysięcy złotych. Dochody własne spółki wyniosły rocznie około 4.000 zł. Spółki wodne mają różną ściągalność składek. Tylko Gmina Tuchola ściąga składki w stu procentach. W pozostałych gminach kształtuje się to następująco: Gostycyn i Cekcyn – 50 %, Kęsowo – 70 %, Lubiewo  82 %. Spółki mają prawo ubiegać się o dotacje. W 2010 r. spółki nie otrzymały dotacji od Wojewody i z budżetu Powiatu, ponieważ ustawa nie dawała takiej możliwości. W 2010 roku weszła ustawa, która nie przewidywała powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Środki z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska nadal wpływają do budżetu Powiatu i stanowią dochody Powiatu. W 2010 roku te środki zostały przeznaczone na termomodernizację Domu Dziecka i Zespołu Szkół Ogólnokształcących. 21 grudnia 2010 r. zmieniły się przepisy i jest możliwość dofinansowania inwestycji realizowanych przez spółki wodne. Według prawa wodnego inwestycje to tylko i wyłącznie budowa nowych obiektów. Od 18 marca zmienił się zapis ustawy i Rada Powiatu może przyjąć regulamin i zasady udzielania takich dotacji, jeżeli powiat dysponuje takimi środkami. W 2010 roku spółki wodne wywiązały się ze swoich zadań. Nie ma jednak już możliwości zatrudniania pracowników na prace interwencyjne przez spółki wodne. Tak gdzie nie ma spółek wodnych zadania z zakresu melioracji spoczywają na właścicielach nieruchomości. Jeżeli te obowiązki nie są wykonywane to Starosta nakłada decyzję na wykonanie. Największy problem występuje w Gminie Śliwice. Tam nie ma spółki wodnej. Starosta wydawał tam wiele decyzji na czyszczenie rowów, ale wyegzekwowanie tego jest bardzo trudne. Łatwiej jest u rolników, którzy otrzymują dopłaty z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Problem jest też taki, że rolnicy zasypują rowy, bo chcą mieć duże pola.
p. Wiceprzewodniczący – zauważył, że jak jest rów to powinien on zawsze tam być.
p. D. Kożuch – stwierdził, że o melioracji wszyscy przypominają sobie , kiedy ich tereny są zalewane. Trzeba zrobić wszystko, aby poszukać środki na dofinansowanie. Ważnym zadaniem byłoby też powstanie spółki wodnej w Gminie Śliwice.
p. S. Rzepiński – trzeba się zastanowić, czy Powiat stać na takie dofinansowanie.
p. M. Mróz – można byłoby na ten cel podnieść podatki, ale takiej woli na pewno nie będzie.
 
Komisja wypracowała następujący wniosek: Komisja wnioskuje do Zarządu Powiatu, aby rozważyć możliwość przeznaczenia środków dla spółek wodnych.
 
p. E. Mielcarski – uważa, że trzeba zwrócić też uwagę na to, że grunty organiczne przekształcono na grunty orne. Jednak poziom wód tam nadal pozostaje wysoki.
 
Ponieważ więcej głosów nie było, Pan Wiceprzewodniczący zamknął ten punkt porządku obrad.

 
Ad. 3.
p. E. Mielcarski – przedstawił informację, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu. Dodał, że w tym roku rolnicy otrzymali instrukcje wypełniania wniosków i mówi się tam też o rowach. Jest wpis, że rolnik powinien utrzymywać urządzenia melioracyjne. Jeżeli Agencja otrzyma pismo, że dany rolnik zaniedbuje urządzenia melioracyjne to może on zostać poddany kontroli. Na załącznikach graficznych do wniosku o dopłaty rowy są zaznaczone. Poinformował, że rolnicy pytają co zrobić w sytuacji, kiedy na czas wypisywania wniosków grunty są pod wodą. Proponował, ich nie deklarować.
p. D. Kożuch – zauważył, że jeżeli dotyczy to tylko dopłat bezpośrednich to nie ma problemu. Większy problem istnieje jeżeli rolnik korzysta z programów rolno – środowiskowych.
p. E. Mielcarski – w przypadku programów wieloletnich, a do takich należy program rolno – środowiskowy, należy udokumentować zalanie, np. poprzez szacowanie z firmy ubezpieczeniowej lub dwóch świadków. Taki grunt jest wyłączony i nie będzie potrzeby zwrotu środków.
p. D. Kożuch – zapytał o renty strukturalne. Wszyscy składający mieli uprawnienia, ale nie wszyscy otrzymali. Do realizacji wchodzi też nowy młody rolnik.
p. E. Mielcarski – renty strukturalne były przyznawane na podstawie punktacji. Z powodu braku środków renty były przyznawane w zależności od wielkości gospodarstwa.
p. D. Bortnik – poinformował, że są przygotowania do inwestycji powiatowych, które mogą się wiązać z dopłatami. Inwestycje te będą wchodziły w tereny rolnicze. Miał wiele telefonów z Gminy Śliwice w tej sprawie.
p. E. Mielcarski – rolnicy we wnioskach o dopłaty mogą zadeklarować tylko te powierzchnie, których są właścicielami lub dzierżawcami. W przypadku wywłaszczenia należy z taką decyzją przyjść do ARiMR. Na rolniku ciąży obowiązek poinformowania Agencji o takich zmianach. Powiat nie jest stroną w sprawie dopłat.
p. D. Bortnik – na dzień dzisiejszy decyzje zapadły na dwie inwestycje czyli drogę Lińsk – Śliwice i pierwszy etap ścieżki rowerowej Raciąż – Stobno. Odszkodowania będą naliczane na dzień uprawomocnienia decyzji Starosty. Na wycenę gruntów środki musi przekazać Wojewoda.
 
Ponieważ więcej głosów nie było, Pan Wiceprzewodniczący zamknął ten punkt porządku obrad.
 
Ad. 4.
Sprawy bieżące:
p. Wiceprzewodniczący – poinformował, że Komisja powinna wybrać swojego Przewodniczącego. Zaproponował na to stanowisko pana Damiana Kożucha.
 
Pan Damian Kożuch wyraził zgodę.
 
W wyniku głosowania Komisja wybrała przewodniczącego Komisji w osobie pana Damiana Kożucha przy 2 głosach za, braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym.
 
Na tym zakończono protokół.
 
Protokołowała:                                                                        Wiceprzewodniczący Komisji
 
Elżbieta Damasiewicz                                                                     Stanisław Kożuch
 
 

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (30 marca 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (1 czerwca 2011, 12:48:12)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1975