Protokół Nr 19/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska z dnia 26 listopada 2012 r.


Protokół nr 19/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 26 listopada 2012 r.
 
Obecni według listy obecności oraz pani Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, Wojciech Kociński – członek Zarządu, p. Jerzy Szwankowski – Geodeta Powiatowy, Naczelnik Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Stanisław Rzepiński – Z- ca Naczelnika Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody.
 
Posiedzeniu przewodniczył pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 2 członków Komisji.
 
Tematyka posiedzenia:
1.      Sprawozdanie z pracy Geodety Powiatowego i zadań Referatu Geodezji i Kartografii.
2.      Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
3.      Wypracowanie opinii do projektu budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
 
Ad. 1.
p. J. Szwankowski – poinformował, że przygotował sprawozdanie obejmujące okres od września 2011 r. aby można było porównać to z ubiegłym rokiem. Zadania wydziału to między innymi: ewidencja gruntów i budynków, osnów wysokościowych. Zatrudnienie w Wydziale nie uległo zmianie. Pracuje 7 osób. Zadań również nie przybyło. Było planowane nowe rozporządzenie dotyczące ewidencji gruntów i budynków. W tym okresie sprawozdawczym do Wydziału  wpłynęły 5632 sprawy. Wydział prowadzi elektroniczny system wewnętrzny obiegu dokumentacji i można w każdym momencie sprawdzić status. Największy zalew to zawiadomienia z Wydziału Ksiąg Wieczystych. Jest sporo aktów notarialnych, decyzji administracyjnych, operatów szacunkowych, postanowień sądowych. Wpływają wnioski o wypisy i wyrysy. Druga grupa to przyjmowanie zgłoszeń  prac geodezyjnych i przygotowanie dokumentów do danej pracy. Takich prac geodezyjnych było 1139. W tym roku zlecono założenie ewidencji budynków i lokali dla Gminy Kęsowo. Było mniej środków na ten cel i są to środki z dotacji Wojewody. Na ten rok była to kwota 80.000 zł. Zakończenie pracy planowane jest na 20.12.2012 r. Praca praktycznie została skończona, a projekt operatu został wyłożony do publicznego wglądu. Zainteresowanie mieszkańców jest jak zwykle małe. Jest plan na przyszły rok i ma być to kwota 20.000 zł. Władze geodezyjno - kartograficzne województwa dostrzegają problem. W czerwcu 2011 r. zawiązał się związek celowy w celu wykonania narzuconych prawem zadań. Chcą oni do 2014 roku doprowadzić do założenia ewidencji. W Powiecie Tucholskim zostało około 10.300 budynków do zrobienia. Koszt w planie został określony dla jednego budynku na 65 zł. Na wszystko jest to kwota 619.500 zł. Tu jest potrzebny wkład własny powiatu w wysokości 25%. Wnioskował o to do budżetu, ale nie wie czy jest to zagwarantowane.
p. M. Mróz – zauważył, że może to być priorytet, bo to może być nowe źródło dochodu dla Skarbu Państwa. Mówi się o tym podatku katastralnym. Podobno to będzie większa formuła dla poszczególnego budynku. Zapytał, w  jaki sposób jest ustalona wartość budynków.
p. J. Szwankowski – to jest ustalane z operatów szacunkowych. To sfera szacowania nieruchomości. Myśli że to będzie realizacja. Nie są wypracowane jakieś metody. Na razie wszystkie siły polityczne, boją się tego podatku.
p. M. Mróz – z tego, co wiadomo Powiat Tucholski wygląda dobrze na tle innych powiatów. Trzeba powiedzieć, że geodezja pracuje.
p. J. Szwankowski – za te prace wpływają środki do powiatu. Są różne spojrzenia w różnych Powiatach na te sprawy. To są zadania rządowe do wykonania przekazane Staroście i powinny iść za tym środki.
p. Przewodniczący – zapytał, czy jest jeszcze dużo problemów. Myślał, że jest mniej kontrowersyjnych sytuacji u rolników.
p. S. Rzepiński – poinformował, że wszystkie prace związane z przekształceniami i porządkowaniem gruntów zostały zrobione i jest porządek. Teraz są tylko pojedyncze przypadki.
p. Przewodniczący – zapytał, czy pracownicy mają uprawnienia geodezyjne.     
p. J. Szwankowski – pracownicy posiadają uprawnienia różnego stopnia i na razie nie zanosi się na ich podnoszenie.
p. M. Mróz – swoją pracę też trzeba wykonywać dobrze bo uprawnienia można stracić.
 
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
 
Ad. 2.
Analiza materiałów sesyjnych:
1)     projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2012
p. Skarbnik – omówiła zmianę do budżetu. Poinformowała że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o kwotę 150.771,95 zł.  Jest to spowodowane zwiększeniem dotacji dla  Komendy Powiatowej PSP, przekazaniem dotacji na zakup plandek związanych z zarządzaniem kryzysowym w wysokości 10.400 złotych.  Ponadto PCPR otrzymał kwotę 70.000 złotych na projekt z EFS. To samo w wydatkach został ujęte w wydatkach.
p. Przewodniczący – w Borowiackich Szlakach jest przeniesienie między paragrafami. Zapytał, czego ono dotyczy.
p. Skarbnik – urealniono wydatki, które będą wykonane do końca roku. Jest przeniesienie na zakupy inwestycyjne. Jest na to zgoda instytucji zarządzającej.
 
Komisja w wyniku głosowania 2 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
 
p. Przewodniczący – zauważył, że w materiałach sesyjnych jest uchwała o wystąpieniu o dofinansowanie na Dom Pomocy Społecznej. Zapytał, czy w związku z tym będzie zwiększenie budżetu w jednostce.
p. Skarbnik – na razie w planie nie ma nowych środków. Wykonanie ma być ze środków od Konserwatora Zabytków i z Urzędu Marszałkowskiego. Być może środki na wkład własny będą z działu ochrony środowiska, bo Powiat może te środki tylko na takie zadania wydawać. Nie znajduje się to jeszcze w projekcie budżetu bo nie wiadomo jakie kwoty to będą.
 
Ad.3.
p. Skarbnik – radni mieli możliwość zapoznania się z projektem budżetu. Wszystkie dochody są oparte na: przewidywanym wykonaniu dochodów w roku bieżącym, przewidywanych wzroście cen towarów i usług, przewidywanych zmian organizacyjnych w jednostkach budżetowych, wstępnych wielkościach dotacji na zadania zlecone i własne Powiatu, przewidywanej wysokości subwencji ogólnej. Na 2013 rok trzeba było zabezpieczyć rozchody na spłaty kredytów i wierzytelności w wysokości 7.516.738,02 zł. Takie będzie obciążenie rozchodami i obsługą długu. W budżecie znalazły się tylko podstawowe zadania. W inwestycjach została przyjęta droga w Gminie Kęsowo, która jest w pełni finansowana przez Gminę oraz droga w Gminie Cekcyn, dokończenie projektu Borowiackie Szlaki i wykup wierzytelności.   
p. Przewodniczący – zapytał, jak skończyła się sprawa z Gostycynem. Chodzi o podjętą uchwałę Rady Powiatu dotyczącą drogi w Gminie Gostycyn.
p. Skarbnik – poinformowała, że Gmina Gostycyn nie złożyła wniosku o dofinansowanie.
p. M. Mróz – dodał, że Rada Gminy Gostycyn nie zgodziła się na to. Nie było żadnych środków.
p. Przewodniczący – robione są Zakłady Aktywności Zawodowej a nie widzi tego w wydatkach.
p. Skarbnik – nie ma jeszcze umowy i nie wiadomo  jakie będzie dofinansowanie. Jak będzie to już wiadome, to zostanie ujęte w budżecie.
p. W. Kociński – stwierdził, że to jest realizacja pierwszego etapu. Internat i tak nie był wykorzystany. Obecnie mieszka w nim 70 uczniów.
p. Przewodniczący – zapytał, czy coś się zmieniło w sprawie czynszu w Szpitalu i czy było spotkanie z Prezesem.
p. M. Mróz – poinformował, że Prezes ma być na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Myśli, że w pełniejszym składzie będą rozmawiać.
p. Przewodniczący – zapytał, jak wygląda wynagrodzenie Zarządu - 4 osób – w stosunku do paragrafów Starostwa.
p. Skarbnik – poinformowała, że nie ma wyliczenia samego Zarządu. Zrobiła wyliczenie, bo na sesji Pan Kowalik pytał o oszczędności we wszystkich jednostkach. W 2011 r. była przewidziana podwyżka w wysokości 3,8 %, ale nie doszła do skutku. W 2012 też nie było podwyżki. Nie ma jej być do 2015 roku. W oświacie podwyżki wynosiły: w 2011 r. – 3,8%, w 2012 r. - 3,8%, a na 2013 rok planowane jest 2,7%. Średnie wynagrodzenie w ZDP wraz z kierownikiem i księgową wynosi 3.238,11 zł. W PCPR średnie wynagrodzenie wyniosło 2.935,70 zł. W Domu Pomocy Społecznej średnie wynagrodzenie pracowników administracji wynosi 2.761,47 zł, a pracowników obsługi 1.937,85 zł. W Domu Dziecka średnie wynagrodzenie pracowników administracji wynosi 2.891,00 zł, pracowników obsługi 1.906,00 zł, pielęgniarki - 2.274,00 zł, pedagoga – 2.676,00 zł, zatrudnionych na podstawie karty nauczyciela – 4.244,00 zł. W Powiatowym Urzędzie Pracy średnie wynagrodzenie wynosi 3.293,86 zł. W Starostwie średnie wynagrodzenie łącznie z Zarządem, Skarbnikiem, Sekretarzem i naczelnikami wynosi 3.649,04 zł, a średnie wynagrodzenie z wyłączeniem wymienionych wyżej osób – 2.867,21 zł. W oświacie średnie wynagrodzenie kształtuje się następująco:  nauczyciel stażysta – 3.309,32 zł, nauczyciel kontraktowy – 3.581,31 zł, nauczyciel mianowany – 4.237,14 zł, nauczyciel dyplomowany – 5.506,96 zł. Średnie płace administracji i obsługi w jednostkach oświatowych przedstawiają się następująco: ZSLiT: administracja – 2.402,60 zł, obsługa 1.780,30 zł; ZSLiA: administracja – 2.437,33 zł, obsługa – 1.731,43 zł; ZSO: administracja – 2.380,67 zł, obsługa – 1.841,29 zł; SOSW: administracja 2,765,00 zł, obsługa – 1.879,71 zł; PPP: administracja 2.457,00 zł, obsługa – 1.966,15 zł; TCEZ: administracja 3.052,50 zł, obsługa 1.948,46 zł; ZSP Śliwice – 1524,00 zł, PZO łącznie z wynagrodzeniem dyrektora – 3.252,80 zł. 
p. M. Mróz – alfą i omegą jest pani przewodnicząca Komisji Edukacji. Zapytał, czy w projekcie budżetu subwencja mieści się w wydatkach w jednostkach oświatowych.
p. Skarbnik – tak zaplanowano, że nie dokładamy. Zostaje około 1 miliona złotych.
p. M. Mróz – do 2015 nie ma możliwości wzrostu płac. Zapytał, co z tymi elementami składowymi płac takimi jak nagrody z okazji Dnia Nauczyciela. Czy to będzie z tego czy przyszłorocznego budżetu.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że nagrody pójdą w grudniu z budżetu tego roku.
p. M. Mróz –sytuacja jest optymistyczna, bo w tym roku subwencja nie wystarczyła. Radny Kowalik jest w związkach zawodowych. Prosił o przesunięcie tygodniowe dotyczące opinii na temat dodatków motywacyjnych.
p. Skarbnik – zauważyła, że dodatek motywacyjny jest ustalany przez organ. Żeby uzyskać najwyższy stopień nauczyciela dyplomowanego wystarczy 10 lat.
p. M. Mróz – w przypadku niektórych grup zawodowych największą składową jest gdy występują nadgodziny. Pewnie też te oszczędności wynikają z przesunięć organizacyjnych. Zapytał, na ile poprawi się lub pogorszy średnia płac nauczycieli. Czy nauczyciel w poszczególnych grupach będzie miał tyle i tyle godzin.
p. Skarbnik – gdy będzie miał tylko 18 godzin to trzeba będzie płacić jednakowe dodatkowe wynagrodzenie. Mając nadgodziny nie sposób wypłacać dodatku uzupełniającego.
p. W. Kociński – dodatki, o których było głośno latem, że nie zostały wypłacone w terminie dotyczyły też Gminy Śliwice.
p. M. Mróz – w tych wszystkich wyliczeniach są zadania nałożone na dyrektorów i mają się w tych pieniądzach zmieścić.
p. W. Kociński – zauważył, że nie opłaca się schodzić z wynagrodzeniami poniżej tej średniej, bo wtedy trzeba płacić 14 pensję.
p. M. Mróz – to jest kwestia założeń. Z punktu widzenia pracodawcy nadgodziny to ostateczna forma zatrudnienia. Musi być na to konkretna przyczyna. W 2002 roku też finanse oświaty były złe, a skończyło się to bardzo dobrze. Ale było zagęszczenie w klasach od 30 do 40 osób. To jest nieodzowne z  tym, czy zmieścimy się w subwencji. Nie da się tego zrobić od razu. Trzeba nad tym pracować wiele lat. Zapytał, czy nastąpiło zagęszczenie klas.
p. Przewodniczący – stwierdził, że w niektórych szkołach.
p. Skarbnik – dodała, że zmniejszyła się ilość oddziałów. W szkole specjalnej klasy są łączone. Trudne jest ułożenie budżetu przy takich rozchodach.
p. M. Mróz – zauważył, że trzeba też uwzględnić, że w 2009 roku przekazano Zespół Szkół Leśnych do Ministerstwa.
p. Skarbnik – poinformowała, że miesięczne obciążenie z tytułu wynagrodzeń Zarządu wynosi 30.200 zł brutto.
p. M. Mróz – jest parę elementów, nad którymi trzeba się pochylić z racji budżetu. Pytanie czy uda się go wykonać. Jest jeszcze kilka posiedzeń Komisji. Gdyby dzisiaj głosować będzie za tym budżetem, ale jest to otwarta księga.
p. Przewodniczący - w ubiegłym roku w ciemno liczył, że te 2 miliony złotych ze sprzedaży działek to abstrakcja. W tym budżecie jest sprzedaż ośrodka w Białej i dzierżawa w Szpitalu i nie ma na to podkładki. Nie ma danych.
p. W. Kociński – do czwartku nic się nie zmieni. Na sesję budżetową będą autopoprawki Zarządu.
 
W wyniku głosowania przy 1 głosie za i 1 głosie przeciwnym Komisja nie wypracowała opinii do projektu budżetu na 2013 rok.
 
Komisja w wyniku głosowania 2 głosami za przyjęła protokół z 18 posiedzenia Komisji.
 
p. Przewodniczący – poinformował, że wpłynęło pismo Zarządu informujące, iż wniosek Komisji został przekazany do radców prawnych.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokołowała:                                                                               Przewodniczący Komisji
 
Elżbieta Damasiewicz                                                                            Damian Kożuch
 

metryczka


Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (26 listopada 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (4 stycznia 2013, 12:26:33)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1720