Statut KP PSP w Tucholi

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne.

§ 1.

1. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej, zwana dalej komendą powiatową, stanowi aparat pomocniczy komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej komendantem powiatowym.
2. Terenem działania komendy powiatowej jest obszar powiatu tucholskiego.
3. Siedzibą komendanta powiatowego jest miasto Tuchola ul. Sępoleńska 20.

§ 2.

1. Pracą komendy powiatowej kieruje komendant powiatowy przy pomocy zastępcy.
2. Podczas nieobecności komendanta powiatowego, jego zadania i kompetencje realizuje zastępca.
3. Zastępca komendanta powiatowego sprawuje nadzór nad podporządkowanymi sekcjami.
4. Sekcją kieruje kierownik sekcji.
5. Komendant powiatowy ustala etaty dla komórek organizacyjnych komendy.

ROZDZIAŁ II.
Struktura organizacyjna.

§ 3.

1. Komórkami organizacyjnymi komendy powiatowej są:
1/sekcja operacyjno-szkoleniowa w tym stanowisko kierowania komendanta     powiatowego - PR,
2/ samodzielne stanowisko pracy ds. kontrolno-rozpoznawczych - PZ,
3/ sekcja organizacyjno-kadrowa - PO/PK,
4/ samodzielne stanowisko pracy ds. finansów - PF,
5/ sekcja kwatermistrzowska - PT,
6/ sekcja techniczna - PTT.
2. W skład  komendy powiatowej wchodzi Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza z siedzibą w Tucholi przy ul. Sępoleńskiej 20.

ROZDZIAŁ III.
Zasady kierowania, podziału kompetencji i uprawnień.

§ 4.

1. Zastrzega się do podpisu i aprobaty komendanta powiatowego dokumentację:
1) dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych jako dysponenta kredytów po kontrasygnacie głównego księgowego,
2) kierowaną do komendanta wojewódzkiego, organów samorządów i ich organów wykonawczych (przewodniczących rady powiatu, starosty), organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych szczebla krajowego i wojewódzkiego (branżowego),
3) decyzje i rozkazy, zbiorcze plany pracy i kontroli oraz inne dokumenty koordynujące działania ochrony przeciwpożarowej szczebla powiatowego.

2. Do zadań kierowników sekcji należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad merytorycznym i formalnym oraz technicznym stanem i sposobem załatwiania spraw, oraz stosowania obowiązujących procedur działania,
2) podpisywanie pism niezastrzeżonych do podpisu przez komendanta lub zastępcę,
3) organizowanie odpraw służbowych, instruktaży, szkoleń doskonalących w zakresie merytorycznego działania komórki organizacyjnej,
4) nadzór nad dyscypliną służby i pracy oraz wnioskowaniu w sprawach pracowników wynikających ze stosunku służby i pracy,
5) zlecanie pracownikom załatwiania spraw służbowych poza stałym miejscem pracy z wyłączeniem delacji służbowych,
6) określanie szczegółowych zakresów czynności pracy,
7) zapewnienie stosowania instrukcji kancelaryjnej,
8) wydawanie poleceń służbowych w sprawach objętych zakresem działania komórki organizacyjnej.

ROZDZIAŁ IV
Zadania wspólne komórek organizacyjnych oraz koordynacja i współdziałanie.

§ 5.

1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą.
2. Do zadań komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1) sporządzanie analiz, prognoz, ocen oraz sprawozdań z zakresu realizowanych zadań,
2) współdziałanie z ogniwami związku ochotniczych straży pożarnych, stowarzyszeniami oraz branżowymi związkami zawodowymi funkcjonującymi w komendzie powiatowej,
3) załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i władze samorządowe,
4) realizowanie zaleceń pokontrolnych,
5) realizowanie zadań w zakresie spraw obronnych i przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnej.

ROZDZIAŁ V
Zakresy działania komórek organizacyjnych komendy powiatowej.

§ 6.

1. Do zakresu działania sekcji organizacyjno-szkoleniowej w tym powiatowego stanowiska kierowania należy w szczególności:

1) analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz opracowywanie planów ratowniczych powiatu i ich bieżąca aktualizacja,
2) sporządzanie analiz działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ratowniczo-gaśnicze,
3) usprawnianie działań ratowniczych na podstawie wniosków z przeprowadzonych analiz,
4) przygotowanie dokumentacji w sprawach tworzenia lub likwidacji jednostek  ochrony przeciwpożarowej,
5) przygotowywanie dokumentacji w sprawach włączenia jednostek ochrony przeciwpożarowej w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
6) prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
7) przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych,
8) przygotowywanie analiz dotyczących tworzenia, likwidacji i organizacji jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej,
9) analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w sprzęt ratowniczy, środki gaśnicze i łączności oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
10) zapewnienie sprawnego funkcjonowania powiatowego stanowiska kierowania,
11) nadzór na gotowością operacyjną jednostek włączonych do krajowego sytemu ratowniczo-gaśniczego,
12) ustalanie potrzeb powiatowego stanowiska kierowania w sprzęt i urządzenia umożliwiające sprawne dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu oraz umożliwiające współpracę z wojewódzkim stanowiskiem kierowania,
13) dysponowanie sił i środków KSR-G na obszarze powiatu,
14) obsługa urządzeń znajdujących się w powiatowym stanowisku kierowania,
15) analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowym oraz z kontroli prowadzonych w jednostkach ratowniczo-gaśniczych i jednostkach KSR-G, a także przedstawianie potrzeb w tym zakresie,
16) przygotowywanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
17) organizowanie współpracy z innymi służbami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
18) prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
19) wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej i jednostek krajowego  ratowniczo-gaśniczego:
- analizowanie wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych w sprzęt łączności oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi,
21) nadzór i przygotowanie szkoleń członków OSP w Zamiejscowej Bazie Szkoleniowej
w Cekcynie oraz remizach strażackich,
22) prowadzenie zadań obronnych.

2. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. kontrolno-rozpoznawczych należy w szczególności:

1) analizowanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
2) inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego,
3) przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
4) rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń technicznych, chemicznych i ekologicznych,
5) zajmowanie stanowiska w sprawach przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
6) opracowanie dla potrzeb administracji publicznej opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów,
7) wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
8) inicjowanie działań w kierunku eliminowania lub ograniczenia przyczyn powstania i rozprzestrzeniania się pożarów lub innych miejscowych zagrożeń,
9) współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w zakresie dyscyplinowania i egzekwowania norm prawnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
10) rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
11) uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
12) uzgadnianie sposobów połączenia urządzeń sygnalizacyjno-alarmowych z komendą powiatową lub jednostką ratowniczo-gaśniczą,
13) załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
14) prowadzenie kontroli wewnętrznych,
15) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
16) realizacja zakresu służby BHP określonego odrębnymi przepisami.

3. Do zadań sekcji organizacyjno-kadrowej należy  w szczególności:

1) przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie powiatowej,
2) opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie powiatowej,
3) prowadzenie spraw z zakresu planowania pracy,
4) prowadzenie kontroli wewnętrznych,
5) organizowanie pracy kierownictwa komendy powiatowej (narady, odprawy, szkolenia),
6) prowadzenie zbioru wewnętrznych aktów prawnych komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej i spraw z zakresu archiwizacji oraz prowadzenia składnicy akt dla komendy powiatowej,
7) organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
8) przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz nadzór nad trybem załatwiania skarg,
9) ewidencjonowanie pieczęci i stempli, prowadzenie rejestru oraz nadzór nad ich użytkowaniem,
10) zapewnienie obsługi sekretariatu komendanta powiatowego i kancelarii ogólnej,
11) prowadzenie akt osobowych strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej,
12) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków i pracowników komendy powiatowej,
13) prowadzenie obsługi kadrowo-dokumentacyjnej wszystkich zatrudnionych pracowników, emerytów i rencistów,
14) realizowanie polityki kadrowo-płacowej komendanta powiatowego,
15) prowadzenie spraw dotyczących dyscypliny służby i pracy w komendzie powiatowej,
16) przygotowywanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień,
17) prowadzenie spraw osobowych związanych z planowaniem obronnym,
18) prowadzenie spraw związanych z profilaktyką i ochroną zdrowia oraz ubezpieczeniami zdrowotnymi, społecznymi i innymi,
19) ochrona informacji niejawnych oraz prowadzenie kancelarii tajnej,
20) prowadzenie kasy.

 

4. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. finansów należy w szczególności:

1) planowanie budżetu,
2) realizacja i rozliczanie budżetu,
3) realizacja środków pozabudżetowych,
4) prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej,
5) planowanie i pozyskiwanie środków finansowych,
6) prowadzenie:
- likwidacja składników majątkowych,
- rachuby płac, sporządzanie kart wynagrodzeń, list płac oraz wszelkich dodatkowych wynagrodzeń,
- składek w ramach ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
- wewnętrznej kontroli finansowej,

5. Do zadań sekcji kwatermistrzowskiej należy w szególności:

1) planowanie i realizacja inwestycji i remontów,
2) zapewnienie utrzymania we właściwym stanie technicznym użytkowanych obiektów i pomieszczeń,
3) planowanie potrzeb materiałowo technicznych,
4) planowanie wykorzystania budżetowych środków finansowych na wydatki rzeczowe,
5) przygotowanie dokumentów i zestawień dotyczących spraw związanych z należnością równoważników pieniężnych i innych świadczeń socjalnych,
6) prowadzenie spraw inwentaryzacji majątku,
7) dokonywanie zakupów materiałów i urządzeń niezbędnych do funkcjonowania komendy powiatowej,
8) zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki KSR-G na terenie powiatu oraz przygotowywanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
9) prowadzenie kontroli wewnętrznych,
10) uczestniczenie w pracach zespołu ds. zakupu sprzętu zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
11) nadzór nad stanem technicznym obiektów i sprzętu w Zamiejscowej Bazie Szkoleniowej w Cekcynie.

6. Do zadań sekcji technicznej należy w szczególności:

1) prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi i smarami,
2) udział w zakupach sprzętu technicznego, paliw i smarów oraz zbywanie sprzętu uznanego za zbędny,
3) prowadzenie rozliczeń i dokumentacji dotyczącej transportu samochodowego,
4) utrzymanie w gotowości operacyjno-technicznej pojazdów i sprzętu silnikowego,
5) nadzór nad wykonywaniem napraw i konserwacji sprzętu łączności,
6) nadzór nad wykonywaniem napraw i konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych,
7) prowadzenie spraw dotyczących rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów,
8) nadzór, wykonywanie napraw i konserwacji sprzętu silnikowego,
9) nadzór i wykonywanie okresowych badań sprzętu pożarniczego i specjalistycznego,
10) prowadzenie szkoleń dla ratowników i członków OSP,
11) okresowe analizowanie stanu wyposażenia technicznego jednostki ratowniczo-gaśniczej i jednostek OSP z KSR-G,
12) prowadzenie gospodarki magazynowej,
13) uczestniczenie w pracach zespołu do spraw zakupu sprzętu zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
14) kontrole wewnętrzne.

7. Do zadań jednostki ratowniczo-gaśniczej należy w szczególności:

1) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub miejscowych zagrożeń oraz wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych, a także podczas likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne podmioty ratownicze,
2) utrzymywanie gotowości do prowadzenia działań ratowniczych,
3) współdziałanie z innymi podmiotami ratowniczymi i służbami funkcjonującymi na obszarze powiatu w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
4) prowadzenie rozpoznania w zakresie niezbędnym do podjęcia działań ratowniczych na obszarze powiatu.

§ 7

1. Majątek komendy powiatowej stanowi własność Skarbu Państwa i może być przekazywany lub zbywany na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Komenda powiatowa prowadzi gospodarkę finansowo-materiałową wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
3. Komendant powiatowy realizuje akredytywy finansowe wg zasad określonych w odrębnych przepisach.

§ 8

1. Komenda powiatowa używa:
1) pieczęci okrągłych o średnicach 36 mm i 20 mm zawierających pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Tucholi,
2) stempla nagłówkowego o treści:

/godło/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w TUCHOLI
województwo kujawsko-pomorskie


3) innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach

§ 9

1. Schemat organizacyjny komendy powiatowej określa załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego.
2. Zbiorczy wykaz liczby stanowisk pracy w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej określa załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego.
3. Wykaz rodzaju i liczby stanowisk pracy w komendzie powiatowej określa załącznik nr 3 do regulaminu organizacyjnego.

 

 

 

metryczka


Wytworzył: Arkadiusz Kroll (26 czerwca 2003)
Opublikował: (26 czerwca 2003, 14:15:44)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2918